Gode ledere skal bidra til at medarbeiderne trives på jobb og at bedriften skaper gode resultater. Derfor er det viktig med en bedriftskultur som fremmer både samarbeid, kvalitet og innovasjon. Men i praksis er det ikke alltid like lett å omsette teori til praksis – spesielt med lite eller ingen erfaring fra (ledelses) faget.
Det kan være ekstra krevende om du i tillegg skal lede medarbeidere du til nå har vært god kollega med. Nå må du tenke annerledes og tilegne deg nye ferdigheter for å håndtere lederrollen effektivt.
Om kurset
Vi legger opp til en praktisk tilnærming til temaet. Du får tilgang til nyttige verktøy, enkle tips og metoder som vil gjøre deg tryggere i lederrollen. Vi legger også opp til enkle rollespill og andre oppgaver, der du gjerne kan ta utgangspunkt i din egen lederrolle.
Vi vil bruke mye tid på temaer som:
✔️konflikthåndtering
✔️ teambygging
✔️ motivasjon
✔️ suksesskriterier for god ledelse
✔️ kommunikasjon
Vi vil også se nærmere på det juridiske ansvaret du har som leder.
Fullt program for dagen
09:00 - 09:30 | Velkommen og introduksjon
– Presentasjon av kursholder og deltakere
– Gjennomgang av kursmål og agenda
09:30 - 10:30 | Grunnleggende ledelse i reiselivsbedrifter
– Kort introduksjon til ledelsesteori og lederstil
– Diskusjon: Hva betyr det å være leder i en reiselivsbedrift?
– Gruppeoppgave: Identifisere lederutfordringer i egen bedrift
10:30 - 10:45 | Pause
10:45 - 11:30 | Hva har du som leder ansvar for? –arbeidsgiveransvar og rammebetingelser
– Hvilke lovverk må reiselivsnæringen forholde seg til?
– Arbeidsgivers- og arbeidstakers ansvar?
– Konflikthåndtering
– Diskusjon: Del eksempler på beste praksis for å lage et støttende og inkluderende arbeidsmiljø.
11:30 - 12:15 | Lunsjpause
12:15 – 13:45| Personalledelse
– Teambygging – hvordan skape gode team?
– Motivasjon– hvordan motivere og vedlikeholde?
– Bedriftskultur – identifisere, vedlikeholde eller endre?
– Hvordan kommunisere som leder?
– Rollespill i grupper: Reflekter over hvordan tilbakemelding kan brukes til å forbedre egen praksis.
13:45 - 14:00 | Pause
14:00 – 14:45| Suksesskriterier for ledelse
– Hva kjennetegner en god leder?
– Diskusjon: Hva kjennetegner en suksessfull leder i en reiselivsbedrift
– Gruppeoppgave: Lag en verktøykasse for god ledelse i reiselivsbedrifter
14:45 - 15:00 | Spørsmål og oppsummering
Passer for
Kurset passer for ansatte i reiselivsnæringen med lederansvar – eller kunne tenke seg dette i fremtiden.
Om kursholder
Kursholder Siri Esperø har lang ledererfaring fra en rekke små- og mellomstore reiselivsbedrifter. Denne erfaringen kommer svært godt med under kurset. Esperø jobber i dag som faglærer ved Nordland Fagskole Opplevelsesbasert Reiseliv. Hun er utdannet innen reiseliv og hotelladministrasjon og organisasjon og ledelsesvitenskap.
Betingelser
Betaling – deltakeravgift
- Pris for medlemmer i NHO Reiseliv: kr. 1440,- eksl. mva
- Pris for ikke-medlemmer: kr. 2000,- eksl. mva
- Lunsj er inkludert i prisen.
- Faktura sendes ut 10 dager før kursstart.
Avmelding
- Ved avmelding senere enn 10 virkedager før kursstart, belastes deltaker hele beløpet.
- Kurset gjennomføres med forbehold om minimum 5 deltakere.