Reiselivets konkurransekraft under lupen på årskonferansen 2025

Publisert

Et bygg i rød tegl som ligger ved en havn med med båter. Foto

Landksonferansen for Resraurant og Matfag 2024 arrangeres på Scandic Park Sandefjord. Foto: Scandic Park Sandefjord

Hvordan kan reiselivet styrke sin konkurransekraft i møte med nye krav, økonomiske svingninger og økt konkurranse? På NHO Reiselivs årskonferanse 2025 samles aktører fra hele næringen for å finne svarene.

NHO Reiselivs årskonferanse 2025 samler næringen til to dager med innsiktsfulle debatter, faglige diskusjoner om strategiske veivalg. Med temaet «Reiselivets konkurransekraft» settes søkelyset på hva som skal til for at næringen kan fortsette å skape arbeidsplasser, verdier og opplevelser i hele landet. 

Kristin Krohn Devold på scenen under NHO Reiselivs årskonferanse 2024. Foto: NHO Reiseliv

Konferansen arrangeres 20.–21. mai på Scandic Park Sandefjord, og samler sentrale politikere, næringslivsledere og eksperter for å drøfte hvordan reiselivet kan styrke sin posisjon i møte med internasjonal konkurranse, teknologiske endringer og nye politiske rammebetingelser. 

Administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, åpner konferansen, mens regiondirektør i NHO Vestfold og Telemark, Kristin Saga, er konferansier. 

– Reiselivet er en av Norges største eksportnæringer, men for å sikre fortsatt vekst må vi ha rammebetingelser som gjør det lønnsomt å investere, utvikle og skape nye opplevelser. Vi konkurrerer i et globalt marked der andre land allerede satser tungt på å styrke sin posisjon som attraktive reisemål. Skal Norge hevde seg, må vi ha konkurransedyktige skatter og avgifter, bedre rekrutteringsmuligheter og sterkere satsing på destinasjonsutvikling. I et valgår er det viktigere enn noensinne å sette reiselivspolitikken på dagsordenen, sier Devold. 

Teknologi og nye forbrukertrender 

En av utfordringene for reiselivsnæringen er å forstå og møte endrede forbrukertrender og teknologiske skifter. På konferansen vil en av verdens ledende forbrukereksperter, Ken Hughes dele hvordan kunstig intelligens, metaverse, robotikk og fremveksten av Generasjon Z og Alpha endrer måten reiselivet må jobbe på. 

Foto: Rose Bainbridge

Merete Habberstad, Kommunikasjonsdirektør. Foto: Per Sollerman

– Kunstig intelligens påvirker alle bransjer og er blitt en faktor for å styrke konkurranseevnen. Det handler både om effektivisering av driften, men ikke minst om hvordan teknologien kan brukes til å påvirke gjestenes forventninger og opplevelser. Ken Hughes deler konkrete eksempler på hvordan næringen kan styrke båndet til gjestene med mer personlig service gjennom bruk av KI, sier kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad. 

Sosialt program og nettverksbygging 

I tillegg til det faglige innholdet byr konferansen på flere muligheter for nettverksbygging. Dag én avsluttes med en vikingopplevelse i Sandefjord, hvor deltakerne får en smakebit på ekte vikingkultur. På dag to arrangeres en festmiddag med fokus på matopplevelser og gode samtaler. 

Årskonferansen inkluderer også en innkjøpsmesse med leverandører fra NHO Reiseliv Innkjøpskjeden, hvor deltakerne kan smake på god mat, utforske nye produkter og løsninger for bransjen. 

– Vi lover to dager med relevante, inspirerende innlegg, praktiske kurs og masser av tid til å møte nye og gamle bransjekollegaer. Årskonferansen gir et enestående nettverk med engasjerte reiselivsfolk fra hele landet, så få med deg kolleger og meld deg på, oppfordrer Habberstad. 

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Et portrettbilde av en ansatt

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: