Landksonferansen for Resraurant og Matfag 2024 arrangeres på Scandic Park Sandefjord. Foto: Scandic Park Sandefjord
Hvordan kan reiselivet styrke sin konkurransekraft i møte med nye krav, økonomiske svingninger og økt konkurranse? På NHO Reiselivs årskonferanse 2025 samles aktører fra hele næringen for å finne svarene.
NHO Reiselivs årskonferanse 2025 samler næringen til to dager med innsiktsfulle debatter, faglige diskusjoner om strategiske veivalg. Med temaet «Reiselivets konkurransekraft» settes søkelyset på hva som skal til for at næringen kan fortsette å skape arbeidsplasser, verdier og opplevelser i hele landet.
Kristin Krohn Devold på scenen under NHO Reiselivs årskonferanse 2024. Foto: NHO Reiseliv
Konferansen arrangeres 20.–21. mai på Scandic Park Sandefjord, og samler sentrale politikere, næringslivsledere og eksperter for å drøfte hvordan reiselivet kan styrke sin posisjon i møte med internasjonal konkurranse, teknologiske endringer og nye politiske rammebetingelser.
Administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, åpner konferansen, mens regiondirektør i NHO Vestfold og Telemark, Kristin Saga, er konferansier.
– Reiselivet er en av Norges største eksportnæringer, men for å sikre fortsatt vekst må vi ha rammebetingelser som gjør det lønnsomt å investere, utvikle og skape nye opplevelser. Vi konkurrerer i et globalt marked der andre land allerede satser tungt på å styrke sin posisjon som attraktive reisemål. Skal Norge hevde seg, må vi ha konkurransedyktige skatter og avgifter, bedre rekrutteringsmuligheter og sterkere satsing på destinasjonsutvikling. I et valgår er det viktigere enn noensinne å sette reiselivspolitikken på dagsordenen, sier Devold.
Teknologi og nye forbrukertrender
En av utfordringene for reiselivsnæringen er å forstå og møte endrede forbrukertrender og teknologiske skifter. På konferansen vil en av verdens ledende forbrukereksperter, Ken Hughes dele hvordan kunstig intelligens, metaverse, robotikk og fremveksten av Generasjon Z og Alpha endrer måten reiselivet må jobbe på.
Foto: Rose Bainbridge
Merete Habberstad, Kommunikasjonsdirektør. Foto: Per Sollerman
– Kunstig intelligens påvirker alle bransjer og er blitt en faktor for å styrke konkurranseevnen. Det handler både om effektivisering av driften, men ikke minst om hvordan teknologien kan brukes til å påvirke gjestenes forventninger og opplevelser. Ken Hughes deler konkrete eksempler på hvordan næringen kan styrke båndet til gjestene med mer personlig service gjennom bruk av KI, sier kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv, Merete Habberstad.
– Vi lover to dager med relevante, inspirerende innlegg, praktiske kurs og masser av tid til å møte nye og gamle bransjekollegaer. Årskonferansen gir et enestående nettverk med engasjerte reiselivsfolk fra hele landet, så få med deg kolleger og meld deg på, oppfordrer Habberstad.