Georgisk mat, karbohydrater og oste-te: her er de største gjestfrihetstrendene i 2019
Publisert
Andrew Freeman presenterer årets trendrapport. Foto: Christin Oldebråten.
Hva er det hotteste vi kan spise og drikke i 2019? I følge en rykende fersk trendrapport er georgisk mat, karbohydrater, oste-te og vegansk sjømat blant årets store trender.
Andrew Freeman, gründeren av det San Francisco-baserte reiselivs-konsulentbyrået af&co, gjestet NHO Reiselivs årskonferanse tirsdag 21. mai 2019 i Oslo, der han presenterte årets trendrapport for gjestfrihetsbransjen som inkluderer restauranter, hoteller, mat og drikke.
– Det er en fantastisk spennende utvikling verden rundt i nye restauranttrender og hotell- og opplevelseskonsepter. Det å bli kjent med disse kan også åpne opp øynene for nye muligheter her hjemme. Vi hentet derfor Andrew Freeman over fra USA for å gi norske hoteller og restauranter en smakebit på de trendene som rører seg i USA, sier Merete Habberstad, kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv.
Spår vegansk sjømat på menyen
Ifølge rapporten er det det georgiske kjøkken som går av med seieren som årets kjøkken. Årets rett er den georgiske khachapuri som er en slags brød-båt toppet med ost og flytende egg. Årets dessert er donuts med uventede smaker og fylling.
Plantebasert «kjøtt» er en trend som har kommet for å bli. Rapporten spår også vegansk sjømat på menyer i nærmeste fremtid.
Karbohydrater ikke lenger tabu
Karbohydrater er ikke lenger et tabubelagt ord, og af&co mener at både pasta og brød er tilbake. Rapporten introduserer hummus i flere, kreative varianter hvor alt fra hummusmilkshakes, kikkertfries og grønn kikkert-guacamole er inkludert.
Tid for te
På vinfronten er det Lambrusco (musserende rødvin) og sørafrikanske viner som gjelder. På kaffefronten, skal du se opp for varm nitrokaffe (kaffe som er tilsatt nitrogen) og karbonert kaffe.
Andre drikke-trender som er nevnt inkluderer: høyalkohol kombucha, eksotisk te som moringa, sopp og skumtoppet oste-te, aloe likør, sake-cocktailer og drinker med fargestrålende-farger som svart chardonnay og sommerfuglblomstrete te. Det spås også en vekst av såkalte te-sommelier.
Helse og bærekraft i vinden
Den 11. utgaven av trendrapporten har blitt en industristandard når det gjelder å forutse markedsbehov og nøkkelfaktorer som påvirker restauranter, hoteller, reiselivsmarkedsføring, mat og drikke.
Årets rapport kalt, "Do the Right Thing: Stand For What You Believe In", har et underliggende fokus på helse og bærekraft, det å omfavne globale kulturer, støtte meningsfulle saker og fremme forandring.
Det er trendy å jobbe for likestilling på kjøkkenet og å drive bærekraftig virksomhet. Bransjen er i økende grad opptatt av å redusere matsvinn.
Rapporten hevder også at kokker kommer til å arbeide mer direkte med bønder for å dyrke grønnsaker, hvor det er smak som kommer i første rekke.