Foto: Paul Lockhart

Bransjeutvikling 2023: Eget akademi og sterkt engasjement

Seks smilende mennesker som står på en rekke på en scene med en presentasjon i bakgrunnen. Mannen og kvinnen som står ytterst til venstre i rekken peker på hverandre.

NHO Reiseliv og Visit Oslo inviterte politikere til reiselivsdebatt 31. august. Foto: Visit Oslo

I 2023 ble det arrangert 62 arrangementer og møteplasser der NHO Reiseliv var hoved- eller medarrangør. 2023 så også lanseringen av NHO Reiseliv-Akademiet

Regelmessige møter og webinarer er et tiltak for å sikre fornøyde medlemmer. I 2023 ble det arrangert 62 arrangementer og møteplasser der NHO Reiseliv var hoved- eller medarrangør.  I tillegg arrangerer våre regioner egne medlemsmøter og møteplasser i regionene.

Aktive bransjeforum

Totalt ble det gjennomført 11 bransjeforum i 2023 både fysisk og digitalt:

• Destinasjonsselskaper: 22. mai, 14. juni​ og 16. november.
  • Kultur: Kulturytring 21. juni og workshop 31. august.​
  • Opplevelser: 19. april​ og 19. september.
  • Hvalsafari: 17. og 18. oktober​.
  • Havfisketurisme: 29. juni og 7. november.

Arrangementer og NHO Reiseliv-Akademiet

I 2023 lanserte vi NHO Reiseliv-Akademiet som tilbyr kurs tilpasset næringen. Hensikten er å forsterke kompetansen blant medlemsbedriftene. Gjennom Akademiet tilbyr og formidler vi en rekke kurs og veiledere innenfor 8 utvalgte hovedtemaer: HMS, markedsføring, økonomi, cybersikkerhet, bærekraft, arbeidsrett & juss, data & teknologi og ledelse.

Det vil også tilbys kurs innen andre temaer. I 2023 ble det gjennomført/videreformidlet 40 kurs. For å tilby så relevante kurs som mulig, er et viktig steg å få kunnskap og forståelse for medlemmenes kompetansebehov. Derfor har vi også lansert et kartleggingsverktøy i samarbeid med Digital Norway. Dette ligger på NHO Reiseliv-Akademiets nettsider, og medlemmene kan kartlegge sitt kompetansebehov når som helst.

Reiselivsdebatter under kommunevalgkampen 2023

Reiselivet er fortsatt kommunens bestevenn. Dette var hovedvekten av det næringspolitiske arbeidet i 2023 konsentrert rundt.  Vi fokuserte på reiselivets bidrag under arrangementene våre under Arendalsuka, og de 10 debatter vi holdt rundt omkring i landets største byer.

Vi startet med debatt under årskonferansen i Tromsø i mai, deretter besøkte vi Trondheim, Bergen, Stavanger, Fredrikstad, Oslo/Viken, Bodø, Lofoten, Alta og Ålesund. Vi trillet terningkast på partienes programmer i utvalgte byer og fulgte opp valgresultatet med en henvendelse til de innvalgte, samt egne innlegg etter at diverse styringsplattformer ble offentliggjort.

Årskonferansen 2022

NHO Reiselivs årskonferanse i mai 2023 ble arrangert i Tromsø. Vi hadde rundt 437 deltakere på Get together for medlemmer og leverandører, 551 deltakere på Årskonferansen og 482 deltakere på Innkjøpsmessen. Så mange som 8 av 10 sa at de var veldig eller svært fornøyd med Årskonferansen. 8 av 10 sa at de ønsket å delta på Årskonferansen i 2024.

Den årlige Campingkonferansen på Kiel fergen hadde 30 års jubileum i 2023, og hadde en rekord med rundt 240 deltakere.

Viktige nasjonale reiselivskonferanser

NHO Reiseliv er medarrangør av tre nasjonale konferanser; Summit Kvitfjell, Den Nasjonale Vinterkonferansen som arrangeres under World Cup Kvitfjell i februar/mars hvert år, Techpoint Travel i Kristiansand medio september og Norsk Opplevelseskonferanse i Nordland som arrangeres månedsskiftet oktober/november. NHO Reiseliv er en viktig alliansepartner og bidrar i programkomite, PR og kommunikasjon.

Summit kvitfjell - Næringslivsuka på snø

For første gang ble Summit Kvitfjell med stor suksess arrangert som en todagers konferanse i 2023; en næringskonferanse og den tidligere Snowball-konferansen. Tema var bærekraftig destinasjonsutvikling, prestasjonskultur og bærekraftig vekst. Med dyktige og inspirerende innledere telte konferansen over 600 deltakere.

Opplevelseskonferansen 2023

Opplevelseskonferansen 2023 ble gjennomført i Narvik med over 200 deltakere. Tema var Reiselivets magi. Opplevelseskonferansen leverte høy kvalitet og profesjonalitet, både når det gjaldt faglig innhold, måltider og sosiale arrangement. NHO Reiseliv var også blant innlederne på et av fagseminarene hvor det ble presentert innlegg om hvordan bolyst og reiseliv henger sammen, reiselivets bidrag og hvordan næringen bidrar til å bygge attraktive destinasjoner og lokalsamfunn.

Tecchpoint Travel

Techpoint og Techpoint Travel 2023 samlet nær 1000 deltakere og 80 foredragsholdere i Kristiansand til det som har blitt landets største møteplass for reiseliv, næringsliv og teknologi. Konferansen ble arrangert av Visit Sørlandet for tiende gang i 2023.

Til forsiden