2023 vil nok bli husket som et år preget av internasjonale konflikter og økonomisk usikkerhet. For reiselivet var 2023 også det første pandemifrie året helt uten restriksjoner. Det var spenning knyttet til om den positive utviklingen fra 2022 ville fortsette, spesielt fordi folk har trangere økonomi. Men reiselivet har gjenreist seg etter pandemien i rekordfart, og har allerede passert 2019-nivå.
Jeg berømmer reiselivet for fantastisk omstillingsevne, pågangsmot og urokkelig optimisme. Næringen evner å håndtere tøffe situasjoner, og se nye muligheter. Dere har lyktes godt med å bygge dere opp igjen, og har fått opp både aktivitet og omsetning.
Reiselivet er en solid og robust næring, og godt rustet for fremtiden. Vi skal fortsette å skape arbeidsplasser, bidra med skatteinntekter og bygge attraktive kommuner i hele Norge hele året.
Det er likevel ulikheter når det gjelder reiselivsbedriftenes markedssituasjon. Mange har kommet seg på beina igjen, og vel så det, men det er også bedrifter som sliter med likviditeten, og har opparbeidet seg gjeld på grunn av pandemien.
Dyrtiden rammer bedriftene ulikt. De som retter seg mot utenlandsmarkedet opplever stor pågang, godt hjulpet av en svak krone, mens de som tiltrekker seg mest nordmenn har opplevd færre bestillinger. Vi har hatt få hotellkonkurser, men servering- og utelivsbransjen sliter økonomisk. Selv om mange restauranter har godt med gjester, har bransjen utfordringer med høye innkjøpspriser som påvirker driftsresultatet.
Det er en kombinasjon av flere faktorer som gjør situasjonen krevende; høye renter, råvare- og strømpriser, lønnskostnader og færre bookinger har rammet mange reiselivsbedrifter. Det er heldigvis god grunn til fremtidsoptimisme på lengre sikt når prisutviklingen normaliseres.
Maktskifte gir nye muligheter for reiselivet
NHO Reiseliv har i 2023 arbeidet iherdig for å sikre gode rammevilkår og øke forståelsen for hvor viktig det er å legge til rette for vekst i vår næring. Gjennom en hektisk høst har vi satt reiselivet på agendaen under kommunevalgkampen, og arrangert politiske debatter i alle Norges største byer.
Vi gjennomførte et proaktivt medieløp for å vise frem verdien av reiselivet, og sørget for at både ferske og drevne politikere i kommune-Norge kjenner til reiselivet som en næring som skaper og bygger gode og attraktive kommuner.
Valgresultatene i kommunene gir nye muligheter, og maktskifte i flere store reiselivsbyer gir et nytt politisk landskap. Vi fortsetter å engasjere nyvalgte politikere for å sikre forståelse for reiselivets rolle i alle kommuner
Vi fremmer tiltak som økt skuldersesongaktivitet, automatisk fornying av skjenkebevillinger og skjenking til 03.00, så lenge det ikke er til sjenanse for beboere.
Vi anbefaler å fjerne eller redusere eiendomsskatten, privatisering av kommunale kafeer og campingplasser og regulering av campingarealer og arbeiderboliger. Kommuner med mye cruiseaktivitet bes vedta et makstak for cruisegjester tilpasset befolkningens tålegrense. Vi oppfordrer til samarbeid mellom kommunepolitikere og næringen for å utvikle grønne lunger, trivelige sosiale møteplasser og grønn destinasjonsutvikling.
Støtten fra kommune-Norge er en betydelig drivkraft. Flere store byer som Oslo, Bergen, Stavanger og Ålesund, har inkludert reiselivets saker i sine politiske program. Det styrker samarbeidet, og gir håp om en positiv utvikling i årene som kommer. Dette viktige arbeidet tar vi også med oss videre inn i 2024. Da vil vi starte forberedelsene inn mot Stortingsvalget i 2025 slik at vi er klare for et nytt løp der vi vil fremme reiselivets viktigste, nasjonale politiske saker.
Norsk reiseliv valgt som en av regjeringens eksportsatsninger
Høsten 2023 startet med en gladnyhet for norsk reiseliv, da næringsministeren den 7. september annonserte at reiselivet blir en av regjeringens eksportsatsninger. Dette er en viktig anerkjennelse av næringens verdi og store vekstpotensial.
Reiselivet er uten tvil en av Norges største og viktigste næringer, og skaper arbeidsplasser over hele landet. Vi er en eksportnæring, da utenlandske besøkende legger igjen betydelig summer i lokalsamfunnene våre, samtidig som stadig flere nordmenn velger å feriere innenlands.
Regjeringssatsningen «Hele Norge eksporterer» har som mål å øke eksporten med 50 prosent innen 2030. For å lykkes, er det avgjørende at myndighetene spiller på lag med oss. Reiselivet er spådd en vekst på over 50 prosent frem mot 2030, med den høyeste veksten innen utenlandssegmentet.
Gode rammebetingelser for reiselivsbedriftene er avgjørende for å vinne frem i konkurransen om internasjonale gjester. Målet er at verdiskapingen skal opp, samtidig som klimagassutslippene skal ned, og at reiselivet skal være en lønnsom og bærekraftig helårsnæring. Det er derfor helt avgjørende at næringen ikke rammes av nye skatter og avgifter som fordyrer det norske reiselivsproduktet.
Vi har kommet langt i arbeidet med å identifisere tiltak og rammebetingelser som må på plass for å styrke reiselivet som eksportnæring. Offensiv markedsføring, og sikring av tilstrekkelig kompetent personell er to sentrale områder. Spesielt viktig er formueskatten på arbeidende kapital, moms og flypassasjeravgiften.
Vi ser frem til videre samarbeid med næringen og myndighetene i 2024 for å utforme nødvendige virkemidler for å lykkes med eksportsatsningen.
Med fokus på bærekraft, kompetanseheving og helårsturisme kan vi utnytte Norges unike fortrinn og gjøre landet vårt til en av de ledende reiselivdestinasjonene. Vi har alle forutsetninger for å lykkes: vakker, ren natur, et rikt spekter av natur- og kulturbaserte opplevelser og aktiviteter, førsteklasses hoteller, et pulserende uteliv og restauranter i verdensklasse. Norge er et trygt land å besøke med et behagelig klima. Med dette i mente, ser vi frem til et spennende år med nye utfordringer og muligheter i reiselivet.