Foto: Paul Lockhart

Juridisk: En ressurs for medlemmene

Et portrettbilde av en mann i dress som står foran en trapp og ser mot kamera. Foto.

Magne Kristensen er direktør for juridisk avdeling i NHO Reiseliv. Foto: Per Sollerman

Året som har gått har vært preget av preget av mangel på arbeidskraft og rasjonalisering. Rådgivning innen arbeidsrett og mellomoppgjøret preget 2023 for juridisk avdeling.

Juridisk avdeling i NHO Reiseliv består av syv advokater inkludert avdelingsleder. Advokatene gir løpende juridisk bistand til medlemsbedriftene, primært på det arbeidsrettslige område, både innen kollektiv og individuell arbeidsrett. Vi følger sakene fra første kontakt, frem til saken er avsluttet, eventuelt frem til rettskraftig dom.

All bistand i arbeidsrettslige saker er dekket av medlemskontingenten. Juridisk avdeling behandler gjennom året et stort antall saker på arbeidsrettens område. Det er en økning i antall saker sammenlignet med tidligere år, både innen kollektiv og individuell arbeidsrett.

Året som har gått har vært preget av mangel på arbeidskraft, selv om dette har endret seg noe i løpet av året. Mot slutten av 2023 har det vært mange henvendelser knyttet til nedbemanning og rasjonalisering. Høye kostnader i form av renter, energi og råvarer, samt lønnskostnader, har gjort at en god del bedrifter må redusere sin bemanning for å klare seg. Selv om mange bedrifter gjør det godt, er det store variasjoner blant medlemsbedriftene. Ulike former for tvister om lønnskrav utgjør også en del av sakene som kommer inn. To slike saker ble også prosedert for domstolene av avdelingens advokater i 2023, begge endte med dommer som ga fullt medhold til arbeidsgiver.

Arbeidstilsynet har mange kontroller i vår næring, og advokatene håndterer et sort antall saker som oppstår i den forbindelse. Sakene omhandler ofte overtredelser av arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Advokatene deltar også i kursing av medlemsbedriftene, og avholder kurs for større og mindre grupper over hele landet. Vi har også deltatt på medlemsmøter, hvor juridiske temaer står på agendaen. Det årlige arbeidsrettskurset ble gjennomført i 2023, etter et par års pause grunnet pandemien.

Tipssaken fikk sin avslutning i Høyesterett i 2023, og endte dessverre med at lagmannsrettens dom ble opprettholdt og arbeidsgiverne tapte. Høyesterett slo fast at arbeidsgiver ikke ensidig kan beslutte å dekke kostnader til arbeidsgiveravgift og administrasjon av innkommet tips. Arbeidsgiver kan fortsatt dekke inn sine kostnader i denne sammenheng dersom de ansatte samtykker i dette.

Juridisk avdeling jobber tett sammen med Allianseavdelingen, og resten av NHO, i høringssaker og annet politisk påvirkningsarbeid. I 2023 er det jobbet mye med de nye lovbestemte begrensingene i adgang til å leie inn personell. Stortinget har vedtatt regler om utvidet arbeidsgiveransvar i konsern, som innebærer at ansatte som sies opp på grunn av rasjonalisering/nedbemanning skal tilbys annet passende arbeid der dette finnes innen konsernet. Stortinget har også vedtatt flere nye krav til hva som skal fremgå i ansettelseskontrakten. Juridisk avdeling har bidratt i arbeidet med å utarbeide nye standardkontrakter, som vil legges ut på Arbinn.no. Disse sakene har tatt mye ressurser i tillegg til det løpende juridiske arbeidet overfor medlemsbedriftene.

Tariffoppfjøret 2023

I 2023 var det mellomoppgjør, hvor forhandlingene foregår samordnet mellom LO/YS og NHO. NHO Reiseliv er representert i NHOs forhandlingsdelegasjon. I mellomoppgjøret forhandles det kun om lønn. For første gang i nyere tid endte mellomoppgjøret i 2023 med streik. Streiken varte i fire dager, hvor to av våre medlemsbedrifter var tatt ut.

Streiken ble avsluttet med et historisk høyt lønnstillegg. Det ble et generelt tillegg på kroner 7,50 og et ytterligere tillegg på kroner 3,00 for flere minstelønnsavtaler. Dette ble resultatet også for Riksavtalen, næringens største tariffavtale. Riksavtalens minstelønnssatser ble også regulert med et tariffbestemt garantitillegg på 0,35 kroner. For avtaler hvor det ikke er lokale lønnsforhandlinger, normallønnsavtalene, ble det gitt ytterligere en krone per time i tillegg. For oss gjelder dette Fritids- og aktivitetsavtalen, som etter dette fikk et tillegg på totalt kroner 11,50. Rammen for lønnsoppgjøret 2023 ble anslått til å utgjøre en årslønnsvekst på 5,2 %.

Dette er NHO Reiseliv

NHO Reiseliv har 3 800 medlemsbedrifter og er den største arbeidsgiver- og næringsorganisasjonen for reiselivet i Norge. Vi arbeider målrettet for å fremme interessene til norsk reiseliv.

NHO Reiseliv i tall 2023

Ved utgangen av 2023 hadde NHO Reiseliv 3663 medlemsbedrifter innenfor ulike bransjer knyttet til reiselivet i Norge.