Foto: Paul Lockhart
Foto: Paul Lockhart

Kommunikasjon: Høy synlighet for viktige saker

Kvinne som slår ut med armene iført vinterkåpe foran Næringslivets hus. O forgrunnen ses et TV-kamera og en mikrofon med TV2-logo.

NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold intervjues av TV2 utenfor Næringslivets hus. Foto: NHO Reiseliv

NHO Reiseliv har hatt høy synlighet i media i 2023, og har befestet sin posisjon som en tydelig stemme i viktige politiske saker for reiselivsnæringen.

Høy synlighet i 2023

Kommunevalgkampen har preget mange av våre medieutspill i 2023, og arbeidet opp mot selve valget der det viktigste målet var å posisjonere næringen som “Kommunenes beste venn” har vært spesielt viktig. Også eksportsatsingen har stått sentralt i kommunikasjonsavdelingens arbeid, i tillegg til tall og fakta, reiselivspolitikk, kompetanse/rekruttering.tekstboks resultater

NHO Reiselivs kommunikasjon i tall 2023

  • 1 617 oppslag i media, med et potensielt publikum på 114,6 millioner
  • 492 541 sidevisninger på nhoreiseliv.no
  • 40 270 følgere i sosiale medier
  • 1 051 425 visninger av innhold på LinkedIn
  • 12 094 580 visninger av innhold på Facebook og Instagram

 

Skape, bygge og begeistre 

I 2023 gikk NHO Reiseliv inn en ny strategiperiode som vil vare til og med 2026. Strategien Skape bygge og begeistre har definert fem strategiske mål for perioden, som er fremtredende i NHO Reiselivs komunikasjonsaktiviteter i 2023. 

  1. Omsetningen i næringen skal vokse markert mot 2030.
  2. Bygge attraktive lokalsamfunn med bolyst, med gode lokale rammevilkår for reiseliv.
  3. Løse rekrutteringsutfordringene, og styrke kompetansen.
  4. Flere medlemmer, med bedre møteplasser og medlemsfordeler.
  5. Reiseliv skal være anerkjent som en viktig næring og som et attraktivt sted å jobbe.

Mediehåndtering og PR

NHO Reiselivs kommunikasjonsavdeling har i 2023 jobbet målrettet med kommunikasjonsaktiviteter og tiltak som har som mål å bygge omdømme, øke rekrutteringen til bransjen og bygge vår posisjon som en viktig fremtidsnæring med store vekstambisjoner lokalt, nasjonalt og internasjonalt. 

I 2023 ble NHO Reiseliv omtalt i 1 617 medieoppslag, med et samlet potensielt publikum på 114,6 millioner. Dette er en økning fra året før.

Medieåret 2023 utmerker seg i stor grad for å ha et høyt positivt gjennomslag; så mye som 66 prosent av den totale omtalen er vurdert som fordelaktig for NHO Reiseliv. Dette er i stor grad oppslag der NHO Reiseliv har en sterk posisjon som bransjeekspert, men det er også oppslag med politiske budskap der organisasjonen markerer seg tydelig i spaltene. 

NHO Reiseliv er med dette blant de landsforeningene i NHO-felleskapet som har høyest synlighet i media. Den høye andelen positiv omtale skyldes at NHO Reiseliv ofte er premissleverandør i oppslagene og får høy grad av oppmerksomhet for sine standpunkt.

Digital kommunikasjon

Etter tre år med pandemi og høyt informasjonsbehov om stadig skiftende restriksjoner for bransjen, har trafikken til NHO Reiselivs nettside stabilisert seg på et mer normal-nivå i 2023. Engasjement og interaksjoner, samt tid brukt på NHO Reiselivs digitale innhold, har økt markant i alle digitale kanaler fra 2022 til 2023. 

  • www.nhoreiseliv.no hadde 492 541 sidevisninger i 2023. 
  • Gjennomsnittlig tid brukt per side har økt fra 1 minutt og 18 sekunder i 2022 til 1 minutt 65 sekunder i 2023. Dette er å regne som gode tall og en indikator på at innholdet på nhoreiseliv.no er av verdi for brukerne.
  • Vi så en stor vekst i sosiale medier i 2023. Rekkevidden av innhold på NHO Reiselivs Facebook-side i 2023 økte med 167,3 % fra året før. På Instagram var økningen på hele 212 %. På Linkedin hadde NHO Reiseliv en gjennomsnittlig vekst på 138 nye følgere per måned. Innhold delt i denne kanalen hadde en tiotal rekkevidde på  668 036 i 2023 (en økning på over 180 % fra året før)  og en gjennomsnittlig engasjementsrate på over 6 %. 

Annonsering og kampanjearbeid 

NHO Reiselivs kommunikasjonsavdeling har i 2023 lagt sterkere vekt på strategisk integrert markedskommunikasjon, der fortjente, eide og betalte kanaler benyttes i synkron for å øke synligheten for prioriterte saker og tema, inkludert medlemskap og fordeler, utdanning og kompetanse, samt kommunens beste venn. 

NHO Reiseliv har i 2023 gjennomført en rekke kampanjeløp. Blant disse kan nevnes “kommunens beste venn”, medlemsfordel-kampanjen “Sterkere med NHO Reiseliv i ryggen” og promotering av rekrutteringskampanjen “Smak deg frem”. Totalt hadde NHO Reiselivs egen-annonser 12 201 502 betalte visninger i 2023, som er en økning på 85,6 % fra året før.

Arbeidet med rekrutteringskampanjen Smak deg frem fortsatte i 2023. NHO Reiseliv har som tidligere hatt den sentrale rollen i det strategiske og operative arbeidet for å sikre fremdriften av prosjektet.

Årets kampanjeperiode fikk hele 10 240 086 visninger og 942 082 signifikante videovisninger i målgruppene i 2023, og Smak deg frem er den mest suksessfulle kampanjen gjennomført av NHO Reiseliv noen gang.

Til forsiden

Kommunikasjon og medier

NHO Reiseliv arbeider målrettet i mange ulike kommunikasjonskanaler for å synliggjøre og styrke reiselivsnæringen.

Dette er NHO Reiseliv

NHO Reiseliv har 3 800 medlemsbedrifter og er den største arbeidsgiver- og næringsorganisasjonen for reiselivet i Norge. Vi arbeider målrettet for å fremme interessene til norsk reiseliv.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: