Til tross for en snøfattig vinter viser tallene en økning i heiskortinntekter for fjerde år på rad, med en omsetning på 1140 millioner kroner. Det er en økning på 4,5 prosent fra året før. Omsetningen tilsvarer om lag 6,5 millioner betalte skidager.
Camilla Sylling Clausen, generalsekretær i Alpinanleggenes Landsforening og daglig leder i Norske Fjell AS som markedsfører alpin skiturisme på utenlandsmarkedet, er strålende fornøyd med årets resultat. Hun bekrefter at andelen utenlandske skiturister øker til Fjell-Norge. Hos de største anleggene er om lag 70 prosent av gjestene fra utlandet.
– Vi ser en stor økning av utenlandske turister til norske skisteder. Det er særlig engelske og tyske skiturister som øker mest. Vi har et stort potensial til å bli blant Europas populære vinterdestinasjoner, men da må , sier Sylling Clausen.
Infrastruktur viktig
Sylling Clausen understreker at en viktig forutsetning for å lykkes i den internasjonale konkurransen om skituristene er at infrastrukturen er på plass:
– Det er et stort marked for både ukes og weekend-turer til Norge, men da må vi sørge for å ha en god infrastruktur. Vi må lage gode flypakker slik at det blir raskt og enkelt å komme seg til skistedene. De utenlandske gjestene vil bo i nærheten av bakken, de vil ha snøsikkerhet og de etterspør gode barnetilbud, sier Clausen.
Flere nordmenn velger norsk skiferie
SSBs reiselivsundersøkelse viser at det er en stor økning i nordmenn som ferierer i eget land. I første kvartal av 2017 var det en økning på 18 prosent i innenlandsreiser fra samme tid i fjor. Antall utenlandsreiser sank med syv prosent for samme periode.
– Trendene i feriemarkedet er nå flere og kortere ferier, herunder mange alpinhelger på ski. Mange vil være aktive når de har fri, og oppsøker opplevelser som gir frisk luft, mosjon og flott natur. Skiaktiviteter står høyt på listen hos nordmenn, sier Krohn Devold.