Norsk Opplevelseskonferanse 2019: – Lønnsomhet og kvalitet må stå i sentrum

Publisert

RIB

Kajakktur på Hjellestad i Bergen. Illustrasjonsfoto: Tomasz Furmanek/Visitnorway.com.

Foran Norsk Opplevelseskonferanse i Svolvær slår NHO Reiseliv et slag for viktigheten av økonomisk bærekraft i reiselivet.

Norsk Opplevelseskonferanse går av stabelen 29. og 30. oktober, etterfulgt av flere fagseminarer 31. oktober. Foredragsholdere fra inn- og utland vil ta turen til hjertet av Lofoten.

Konferansen, som i år arrangeres for 13. gang, er en viktig møteplass for alle som driver med og er opptatt av opplevelsesbasert reiseliv i Norge. NHO Reiseliv er medarrangør sammen med Innovative Opplevelser, Nordland fylkeskommune, Innovasjon Norge, Nord Norsk Reiseliv og ATTA (Adventure Travel Trade Association).

– Reiselivet må og skal tjene penger

I løpet av konferanseuken blir det en rekke foredrag, debatter, temaseminarer og «workshops». Bærekraft og fremtidens reiseliv er gjennomgangstema.

Dagny ØrenDagny Øren

– Reiselivet må og skal tjene penger, sier Dagny Øren i NHO Reiseliv. Foto: Per Sollerman.

– Vi er opptatt av å bygge miljømessig og økonomisk bærekraftige opplevelsesbedrifter. I det ligger ikke minst å fortsette å utvikle kvalitetsopplevelser tuftet på det særnorske. Reiselivet må og skal tjene penger, og for å styrke den økonomiske bærekraften i reiselivet må lønnsomhet og kvalitet stå i sentrum, mener Dagny Øren, bransjeansvarlig for opplevelser i NHO Reiseliv.

Å gjenoppdage turismens relevans

På Norsk Opplevelseskonferanse blir bærekrafttematikken belyst videre av blant andre Signe Jungersted, som er daglig leder i det danske innovasjons- og strategifirmaet Nao.

Hun mener at morgendagens turisme ikke handler om å vende tilbake til turismens forgagne storhetstid, men derimot å gjenoppdage turismens relevans for lokale samfunn.

– Mens turismesuksess tidligere var definert av høye vekstrater, er suksess i dag blitt et spørsmål om balanse og ansvar. I København erklærte vi turismen død for å kunne «kickstarte» samtalen om hva som kommer etter, skriver Jungersted på nettsidene til Norsk Opplevelseskonferanse.

– Hyperaktuelt

Jungersted har de siste to årene vært invitert til konferanser over hele verden for å fortelle om prosessen hun startet i København.

– Hun er en veldig spennende foredragsholder med tankegods som er hyperaktuelt for reiselivsnæringen, mener Dagny Øren i NHO Reiseliv.

Her er noen av de andre innslagene på årets opplevelseskonferanse:

Morgendagens gjester

Begreper som bærekraft, ansvarlig markedsføring og smart destinasjonsutvikling brukes stadig oftere om fremtidens reiseliv. Det handler ikke minst om å finne rett gjest, til rett tid for deg som aktør og for din destinasjon. Men vet du hvilke gjester som er mest verdifulle for deg nå? Og hvem du ønsker deg i morgen, eller om to år? Hvilken gjester er det som kan bli en vinn-vinn for alle, både bedrift, destinasjon og lokalsamfunn? Disse spørsmålene vil bli drøftet under et av konferansens fagseminar 29. oktober.

Å vokse opp med turisme

Ragnhild Ørnes har reist gjennom Lofoten og snakket med de mange barna som vokser opp på et reisemål som Lofoten. Hva mener de om sitt eget hjemsted, og hva kan vi lære av barnas tanker om stedet der de bor? Ørnes presenterer fortellingene hun har samlet inn i arbeidet med å utvikle en stedsmerkevare for Lofoten.

Hvordan bygge merkevarer av opplevelser og destinasjoner

Monna Nordhagen, som er strategidirektør i Scandinavian Design Group, mener markedsposisjoner i dag skapes gjennom leveransene og i mindre grad gjennom markedsføringsbudsjettene. Det skaper i seg selv nye muligheter både for små og store reiselivsvirksomheter, mener merkevareeksperten.

Grønt skifte på agendaen

Widerøe har i flere år jobbet målrettet med nullutslippsfly. Hvor fort kommer de første flyene? På konferansen vil Andreas Kollbye Aks, som er prosjektleder for Widerøes «prosjekt Zero», fortelle om hva som nå skjer i bransjen internasjonalt, og hva dette vil bety i praksis for flybaserte reiser i Norge.

Se fullstendig liste over foredragsholdere på Norsk Opplevelseskonferanse 2019.

Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: