Alkoholreklameloven – unngå fallgruvene som kan koste deg dyrt

Publisert

Et uklart fotografi av en person som setter frem noe på en disk. Det som serveres er dekket av et "Sensurert"-stempel

16. desember Inviterer NHO Reiseliv til webinar om alkoholreklame. Foto: NHO Reiseliv

Alkoholreklameloven kan være utfordrende. På NHO Reiselivs årskonferanse 20. mai får du eksperthjelp til å navigere i lovverket.

Gebyr for alkoholreklamebrudd

Fra 17. september 2024 kan Helsedirektoratet gi gebyr (overtredelsesgebyr) for visse brudd på alkoholloven. Dette gjelder blant annet brudd på forbudet mot alkoholreklame.

Ved brudd på loven for alkoholreklame, kan en bedrift ilegges bot på opp til fire prosent av årsomsetningen. I tilfeller der det ikke er mulig å beregne årsomsetning, er den øvre rammen for gebyret 20 G, som per 28.5.2024, tilsvarer 2 480 560 kroner.

Les mer hos Helsedirektoratet.no

Alkoholreklame er strengt forbudt i Norge, og lovverket håndheves med jernhånd. For serveringssteder og reiselivsbedrifter kan små feiltrinn få store konsekvenser – også når intensjonen ikke er reklame. 

Det er lett å trå feil, og for mange reiselivsbedrifter skaper regelverket hodebry. Derfor inviterer NHO Reiseliv til Advokatenes time om alkoholreklameloven under NHO Reiselivs årskonferanse den 20. mai. 

Hva regnes egentlig som reklame?

Hvor går grensen? Og hvordan unngår du å bryte loven uten å være klar over det? 

En vinflaske brukt som lysestake kan være ulovlig reklame. Det kan også et bilde av en drink på sosiale medier. Det som virker uskyldig, kan i realiteten være brudd på alkoholreklameforbudet – og føre til bøter eller pålegg om fjerning. 

–  Reglene for alkoholreklame skal være strenge. Men nå har vi nådd et punkt hvor vi blir mer katolske enn paven, understreket Kristin Krohn Devold til Finansavisen i november 2024.

Henger et serveringssted opp feil bilde på veggen eller bruker en tom vinflaske som lysestake, risikerer det bøter som i verste fall kan bety kroken på døra, skriver Krohn Devold.

Få klare svar fra ekspertene

På NHO Reiselivs Årskonferanse den 20. mai kl. 13:00–14:00, får du en eksklusiv mulighet til å lære hvor grensen faktisk går. Våre advokater gir deg innsikt i regelverket, deler virkelige eksempler og svarer på spørsmålene dine.

Dette får du ut av kurset:

  • Klare svar på uklare regler – Hva sier loven, og hva regnes faktisk som reklame
  • Lær av andres feil – Unngå kostbare misforståelser.
  • Ekspertråd på stedet – Still spørsmål og få svar fra våre advokater.

Begrenset antall plasser: Disse fylles raskt – sikre deg din plass nå!

Gratis kurs: Krever påmelding i forkant. Meld deg på årskonferansen og huk av for kurset ved registrering.

Alkoholreklame

NHO Reiseliv mener at det er på høy tid at politikerne foretar en oppdatering av reglene om alkoholreklame for å fjerne gråsoner og gjøre regelverket tydeligere.

Reiselivets konkurransekraft

NHO Reiselivs årskonferanse 

Scandic Park Sandefjord 20. og 21. mai 2025

Den viktigste møteplassen for norsk reiselivsnæring 

  • Foredrag, innsikt og inspirasjon fra scenen.
  • Innkjøpsmesse med smaksprøver og gode tilbud.
  • Landsmøte og generalforsamling

Du møter

Ken Hughes.

Kristin Krohn Devold.

Elisabeth Holvik.

Nikolai Astrup.

Kristin Saga.

Iman Winkelman.

Mona Saab.

Gjøran Sæther.

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Et portrettbilde av en blid kvinne som står og ser mot kamera. Foto.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: