Bærekraftige innkjøp
Vi tar oppfølging av bærekraft og etikk på alvor, slik at våre medlemmer kan fokusere på sine gjester, medarbeidere og daglige drift.
Vi tar oppfølging av bærekraft og etikk på alvor, slik at våre medlemmer kan fokusere på sine gjester, medarbeidere og daglige drift.
Du som er medlem i NHO Reiseliv skal ikke bruke tid på bakenforliggende undersøkelser av at alle leverandørene dine oppfyller reglene for etikk, miljøvern og bærekraftig drift. Det er NHO Reiselivs jobb, og den tar vi på alvor.
NHO Reiseliv Innkjøpskjeden jobber målrettet for å drive arbeidet med leverandøroppfølging mot et mål om et mer bærekraftig norsk reiseliv. Vi benytter FNs definisjon på en bærekraftig utvikling: "Utvikling som ivaretar behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å dekke sine; innen de tre dimensjonene klima og miljø, økonomi og sosiale forhold."
1. juli 2022 trådte åpenhetsloven i kraft. Loven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, og sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
NHO Reiseliv omfattes av åpenhetsloven og skal derfor årlig gi en redegjørelse for noen av våre aktsomhetsvurderinger.
Mer informasjon om åpenhetslovens formål, hvem den gjelder for og hvilke plikter den innebærer finner du her.
NHO Reiseliv har siden 2022 vært medlem av Etisk Handel Norge og forplikter oss til å jobbe med aktsomhetsvurderinger og årlig rapportere på arbeidet. Som medlem av Etisk Handel Norge, Basisnivå1, oppfyller vi også åpenhetslovens aktsomhetsvurderingsplikt, og delvis informasjonsplikten.
Les mer i vår redegjørelse for rapporteringsåret 2023.
Våre medlemsbedrifter skal føle seg trygge på produktene de kjøper. Varer som leveres våre medlemmer skal være fremstilt under forhold som er forenlige med krav beskrevet i innkjøpkjedens etiske krav.
KuttMatsvinn Servering er et samarbeid mellom Matvett og en rekke aktører i serveringsbransjen, blant annet oss i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden. Samarbeidet ble startet på bakgrunn av at det kastes enorme mengder mat i bransjen. Målet er å halvere matsvinnet innen 2030 i tråd med FNS bærekraftsmål 12.3.
Det å jobbe med å redusere matsvinnet har mange fordeler. Økt lønnsomhet for bedriften, redusert belastning på klima, og et tryggere matfat for en økende befolkning.
Vil din bedrift også bidra til å redusere matsvinnet? Som medlem av Innkjøpskjeden kan du bli med på KuttMatsvinn Servering kostnadsfritt. Du vil også få tilgang til verktøy, kommunikasjonsmateriell og nyttige tips.
Last ned og signer samarbeidsavtalen og send den til barekraftig@nhoreiseliv.no
NHO Reiseliv Innkjøpskjeden er kontrollmedlem i Grønt Punkt. Dette innebærer at vi følger opp at våre samarbeidspartnere tar produsentansvar for embalasje.
Har du noen spørsmål eller trenger mer informasjon?
Send en e-post til barekraftig@nhoreiseliv.no
NHO Reiseliv Innkjøpskjeden actively works to protect fundamental human rights and decent working conditions in its own enterprise and supply chain.
More information about our work with the Norwegian Transparency Act can be found here.
Should you have any questions, please contact us at barekraftig@nhoreiseliv.no
I skogen langs Sjoa i Gudbrandsdalen, finner du Sjodalen Hyttetun og Camping. Her har Torill Tvedt og Erik Lien drevet siden 2014, etter å ha sagt opp jobbene i finans for å følge drømmen om å skape noe eget. Nå har de også fått med Torills sønn, Andreas Tvedt Monsen, på laget.
Ved hjelp av NHO Reiseliv Innkjøpskjedens bærekraftfond og bidrag, får Janne Maj Back og Sveinung Tornås nå realisert sin drøm for å drive enda mer bærekraftig.
Fortou drives av ekteparet Elise og Arnt Skjerve, og sammen med en rekke andre restauranter utgjør de en unik klynge i Stavanger. De er lidenskapelig opptatt av å matfaget, bærekraftige råvarer og å dele fine matopplevelser med folk - gjøre livet litt hyggeligere rett og slett.
Fortell oss hva som er problemet. Oppgi gjerne e-post slik at vi kan kontakte deg tilbake: