Foto: Brooke Lark, Unsplash.com.
Foto: Brooke Lark, Unsplash.com.

NHO Reiseliv Innkjøpskjeden

Innkjøpskjeden + Horecainnkjøp = smarte innkjøp

NHO Reiseliv Innkjøpskjeden i sterk vekst

Publisert

Medlemskap i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden er særlig attraktivt for frittstående serverings- og overnattingsbedrifter, forklarer nasjonal salgsleder Javvad Latif (innfelt).

NHO Reiseliv Innkjøpskjeden kommer til å passere tre milliarder kroner i varekjøp i 2017.

– Vi har hatt en enorm vekst. For 10 år siden hadde vi én milliard kroner i varekjøp, og innen utgangen av dette året kommer vi til å passere tre milliarder. Ambisjonen er å øke til et varekjøp på fem milliarder kroner innen utgangen av 2020. Det er et tøft mål, men vi har klare tanker om hvordan vi skal komme dit, og det er absolutt realistisk, sier nasjonal salgsleder Javvad Latif i NHO Reiseliv.

I 2017 har veksten vært størst innenfor kategorien mat, derunder rødt og hvitt kjøtt, frukt og grønt og alt av tørrvarer.

– Mat er også vår største kategori med over 60 prosent av totalverdien. På de neste plassene følger «non food», tjenester og drikkevarer, forklarer Latif.

Sterk forhandlingsposisjon

Innkjøpskjeden ble startet for å skape konkurranse i markedet, og for at også små og mellomstore bedrifter skal få gode innkjøpsbetingelser. Nesten 2700 bedrifter er med i innkjøpssamarbeidet i dag, som gir en sterk forhandlingsposisjon overfor nesten 140 leverandører.

– Vi er i en posisjon der vi kan forhandle meget gode betingelser på vegne av våre medlemmer. Vi er fullt ut konkurransedyktige med de store kjedenes avtaler. Vi driver dessuten på «non profit»-basis, og lar overskuddet gå tilbake til medlemmene gjennom en bonusordning, sier Javvad Latif.

Minimum fem ganger medlemskontingenten tilbake

Han forteller at tilknytning til Innkjøpskjeden er særlig attraktivt for frittstående serverings- eller overnattingsbedrifter.

– Vi har et trappetrinnsystem på bonus. Jo mer lojal du er til avtalen, desto høyere bonusprosent vil du kunne opparbeide deg. Vi har ikke noe minimumskrav om at du må handle for minst så og så mye gjennom spesielle leverandører. Medlemmene genererer bonus fra første krone de bruker. En bedrift som er med i Innkjøpskjeden, får minimum tilbakebetalt fem ganger beløpet de betaler i medlemskontingent til NHO Reiseliv. Vi har flere medlemsbedrifter som får 10-15 ganger medlemskontingenten i retur, opplyser Latif.

Stiller krav til leverandørene

Han forteller om stor interesse fra nye leverandører.

– Antall leverandører vokser for hvert år. Vi har nå nærmere 140 leverandører, og det kommer ofte henvendelser fra nye. Det er hyggelig, men vi stiller selvfølgelig en del krav. Vi stiller krav til kvalitet, etikk, bærekraft, sporing av hvor varene kommer fra og arbeidsforholdene hos produsenten. Det er mange forskjellige kriterier. Leverandøren bør også ha gode nasjonale distribusjonskanaler, slik at våre medlemsbedrifter rundt omkring i landet skal ha lett tilgang til leveranser. I tillegg må de selvfølgelig kunne tilby gode priser. Vi har egne ansatte på innkjøp, som kvalitetssikrer at potensielle nye leverandører oppfyller kravene.

Innkjøpskjedens mål er å tilby minimum to leverandører innenfor hver kategori.

– Det gjør vi for å ivareta konkurransesituasjonen i markedet. Medlemmene er også interessert i å ha en valgmulighet. Når det gjelder vin, har vi av naturlige årsaker større utvalg, forteller Latif.

Leverandørene tilbyr med jevne mellomrom kurs og opplæring for Innkjøpskjedens medlemmer.

– Det er svært populært. For eksempel har det vært arrangert kurs om hvordan man kan øke effektiviteten hos bartendere. Et annet eksempel er hvordan man kan kutte matsvinnet og forbedre økonomien.

Les hele intervjuet i novemberutgaven av bransjebladet HRR.

Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: