Historisk åpningskonferanse på SMAK
Historisk åpningskonferanse: Sammen bygger vi matnasjonen Norge. Foto: Anton Gvozdikov - stock.adobe.com
Smak-messen inviterer til stor åpningskonferanse med lansering av fersk trendrapport.
Historisk åpningskonferanse: Sammen bygger vi matnasjonen Norge. Foto: Anton Gvozdikov - stock.adobe.com
Smak-messen inviterer til stor åpningskonferanse med lansering av fersk trendrapport.
Når hele bransjen samles settes "Matnasjonen Norge" på dagsorden. Det er ventet fullt hus når det braker løs tirsdag 3. mars.
Siri-Lill Mannes, mangeårig nyhetsanker på TV2, skal lede konferansen. Med seg på scenen får hun flere spennende gjester. Landbruksministeren har takket ja til å delta. I tillegg kommer det en rekke toneangivende aktører fra bransjen, myndigheter og andre sentrale miljøer som brenner for å bygge Norge som matnasjon.
Hva kreves det av næringen – og hva må politikerne bidra med for å bygge og løfte Norge som matnasjon? Dette blir et viktig tema under åpningskonferansen.
En helt ny trendrapport skal sette tonen under åpningskonferansen. Formålet er å avdekke hva som vil prege utviklingen av Norge som matnasjon inn i det neste tiåret. Rapporten er et samarbeidsprosjekt mellom NHO Reiseliv, Innovasjon Norge, Norges sjømatråd og arrangøren selv – og utarbeides av analysebyrået Opinion som en uavhengig tredjepart.
Rapporten skal lanseres og overrekkes landbruks- og matminister Olaug Bollestad. Bollestad vil videre, i samtale med Siri-Lill Mannes, synliggjøre de viktigste hovedpunktene regjeringen vil løfte frem og bidra til i arbeidet for å nå målet om at i 2030 er mat en kilde til måltidsglede og stolthet i befolkningen.
– Vi håper statsrådene vil ta med seg denne rapporten som en viktig del av det videre arbeidet med regjeringens visjon om å etablere «Matnasjonen Norge 2030, sier prosjektleder for SMAK 2020, Torill Engelberg.
Avslutningsvis vil Gjøran Sæther, administrerende direktør i Fursetgruppen, dele ut bransjens egen ærespris. Dette er bransjens høyeste utmerkelse, og har tidligere blitt tildelt Rica-gründeren Jan E. Rivelsrud i 2014 og stjernekokken Arne Brimi i 2017. Prisen blir delt ut til en ledende aktør i bransjen, som har framhevet seg betydelig innenfor overnattings- og/eller serveringsbransjen gjennom mange år.
SMAK 2020 arrangeres på Norges Varemesse i Lillestrøm fra tirsdag 3. til fredag 6. mars 2020. Her samles alle aktørene i Norge som deler lidenskapen for mat- og drikkefaget. SMAK-messen ble sist arrangert i 2017. I løpet av fire dager kom det totalt 29.500 besøkende for å se og møte de 400 utstillerne.
– SMAK er møteplassen til å treffe medlemmer og andre på en litt annen måte, og få synliggjort fordelene med å være medlem hos oss. Her vil vi også treffe nye potensielle medlemmer og leverandører i en helt unik setting og på en arena som er anerkjent i hele bransjen, sier Morten Karlsen, innkjøpsdirektør i NHO Reiseliv.
Siri-Lill Mannes
Åpningskonferansen ledes av det mangeårige nyhetsankeret på TV2. Og hun får et stort kobbel av spennende gjester på scenen, under vignetten "Sammen bygger vi Matnasjonen Norge":
Olaug Bollestad
Landbruks- og matminister kommer for å svare på bransjens spørsmål om regjeringens planer for å realisere ambisjonene om å gjøre Norge til en matnasjon innen 2030.
Christer Rødseth
Hvordan lykkes som matnasjon. Skråblikk fra landslagskapteinen på kokkelandslaget, stjernekokken fra "Kjendis-Farmen" som senest i høst gjorde stor suksess med TV-serien "Matsjokket" på NRK.
Ole Petter Nyhaug
Trendanalytiker fra Opinion AS som kommer for å presentere de mattrendene som Norge vil preges av inn i det neste tiåret. Presenterer en helt ny studie som vil overleveres til Regjeringen.
Torgeir Silseth
Konsernsjef i Nordic Choice Hotels – om hvordan hotellindustrien kan bidra med å oppfylle visjonen om Norge som matnasjon.
Nina Sundqvist
Adm. Dir. i Matmerk – om hvordan Matmerk kan bidra med å oppfylle visjonen om Norge som matnasjon.
Runar Hollevik
Konsernsjef i Norgesgruppen – om hvordan dagligvarekjedene kan bidra med å oppfylle visjonen om Norge som matnasjon.
Internasjonale ambisjoner!
For ytterligere å løfte perspektivet, tar vi også en diskusjon om hvordan merkevaren "Matnasjonen Norge" kan bygges internasjonalt? Vi har utfordret disse tre til å peke retning og debattere utfordringen:
Renate Larsen, adm. dir. i Norges Sjømatråd, Arne Sørvig, daglig leder i Bocuse d'Or Norge og Inger Solberg, divisjonsdirektør i Innovasjon Norge.