La Strada restaurant i Kvinesdal leverer gratis mat til sykehus og helsepersonell. (Foto: La Strada Kvinesdal).
På grunn av de strenge restriksjonene som følge av koronakrisen, har flere medlemsbedrifter måtte ty til alternative løsninger for å nå kunder, sikre inntekter og unngå permitteringer.
Mens mange av våre medlemsbedrifter har blitt pålagt å stenge, har andre tatt kreative grep for å overleve krisen.
Tar kreative grep for å holde hjulene i gang
Det er tøffe tider i restaurant- og serveringsbransjen. Korona tvinger serveringsstedene til å tenke nytt og annerledes. Flere av våre medlemsbedrifter som har måttet stenge, har gjenåpnet kun for takeaway. Re-naa restaurant i Stavanger, som nylig gikk fra en til to stjerner i den nordiske Michelin-guiden, er en av restaurantene som har gjenåpnet driften. Fire av de permitterte kokkene er blitt satt i sving på kjøkkenet. Nå satses det for fullt på takeaway.
– NHO Reiseliv har stått på dag og natt siden denne krisen begynte for å sikre at våre medlemmer kan overleve. Vi har kjempet for ordninger som sikrer bedriftenes likviditet. Da er det betryggende å se at de bedriftene som kan ta grep, gjør dette. Jeg applauderer den kreativiteten mange har vist så langt i krisen, sier Ole Michael Bjørndal, næringspolitisk fagsjef i NHO Reiseliv.
Mer enn bare mat
Flere serveringssteder innså etter å ha vært stengt i to uker at hjulene må holdes i gang for å overleve. Flere har startet opp med takeaway. Søtt + salt i Bergen har opprettet «Middagshjelpen», hvor kunder får levert ferdig middag på døren. Marna Café i Mandal tilbyr gratis levering av mat, og tilbyr også live musikkbingo rett hjem i stua. I tillegg er det i samarbeid med Mandal Frivillighetssentral satt i gang en kampanje hvor en bedrift eller en privatperson for 149 kroner kan spandere gavekort på Marna Burgere som blir overlevert til Mandal frivillighetssentral.
– Mange er redde og bekymret i disse dager, med god grunn. Vi vet ikke hvor lenge dette vil vare eller hvor store konsekvensene kommer til å bli. Det er svært gledelig å se at bedrifter som selv er hardt rammet innfører slike tiltak. Det er viktig at vi står sammen i dette, fortsetter Bjørndal.
La Strada, en familieeid restaurant i Kvinesdal, tilbyr ikke bare takeaway med hjemlevering men leverer også gratis mat til sykehus og helsepersonell. Alver Hotell ble nødt til å stenge ned driften. En uke senere åpnet de opp for bestilling av middagsmenyer fra deres eget kjøkken. Litleré mat er en matbutikk med kafé som er spesialisert på lokal norsk kvalitetsmat. Får å holde driften i gang, opprettet de sin egen nettbutikk. Butikken er åpen for takeaway-kaffe. Varene bestilt i nettbutikken kan enten hentes i butikken eller vil bli kjørt hjem.
Flere ønsker kontaktløs matlevering
Salg av matkasser levert på døren er et konsept som de seneste årene har vært i sterk vekst. Og med det, en oppblomstring av firmaer som tilbyr dagligvarer levert hjem på døren. Med flere aktører på markedet er konkurransearenaen blitt mer komplisert. Noen mener at den såkalte «matkasse-hypen» er over. Nettmat AS fikk merke dette. Selskapet, som leverer matkasser med lokale, sunne middagsråvarer med tilhørende oppskrifter, var i ferd med å gå konkurs i fjor. Under koronakrisen har derimot matkassene fått en ny oppblomstring, og krisen kan nå redde matkasseselskapet.
Maxi Catering i Kristiansand er et stort catering- og produksjonsselskap. Koronaepidemien har ført til redusert etterspørsel i cateringbransjen. Bedriften har derfor lagt om driften og begynt å produsere matkasser. Det samme har Hemmeleg restaurant. Gründerbedriften fra Bryne produserer matkasser som inneholder en ferdig laget forrett, hovedrett og dessert.
Satser stort
Mens mange serveringssteder stenger som følge av koronautbruddet, bestemte Pizzaco i Stavanger å åpne en ny filial. Onsdag 1. april ble dørene offisielt åpnet. Fordi folk ønsker å holde seg mest mulig hjemme i disse dager, har Pizzaco opprettet en egen app hvor man kan bestille maten som enten kan hentes selv eller bli levert hjem uten ekstra kostnader.
Koronaobligasjoner
Restaurant Kast Loss, som er en av Sørlandets mest kjente restauranter, er kjent for sin sjømat. Restauranten har satt i gang en kampanje hvor gjestene kan kjøpe koronaobligasjoner og dermed hjelpe restauranten å holde hjulene i gang. En obligasjon koster 850 kroner. Når myndighetene bestemmer at restauranten igjen kan åpnes, vil man få muligheten til å omsette obligasjonen i mat og drikke for 1000 kroner.
– Jeg tror at noen av de kreative grepene vi ser fra enkeltaktører i bransjen nå, kan inspirere trender som vil vare lenge etter at koronakrisen er over. Kanskje kan noe godt komme ut av det som er en veldig utfordrende situasjon for våre medlemmer akkurat nå, avslutter Bjørndal.