Aurora Borealis Observatory er en familiedrevet resort som ligger på Slåttebakken Gård, Senja. I 2009 kjøpte Greta og Bength Hanssen gården som da besto av et nedslitt hus, og en relativt ubrukt geit-fjøs fra 1969. Sønnene Anders og Magnus Hanssen har i dag overtatt gården, hvor de har bygget opp resorten med den gamle fjøsen som hjerte av resorten, med navnet Fjösn Restaurant.
- Tilbake i 2009 var det våre foreldres ønske å drive en liten lokal restaurant til sluttede lag, samt muligheten for å ha god plass rundt dørene. Kjøkkenet ble bygget i de gamle siloene hvor vi på en ettermiddag håndmåket inn 36 tonn sand. Utviklingen har vært gjort etter prinsippet stein for stein, hvor vi gradvis har utviklet så mye som mulig, under forutsetning at driften har vært ved siden av vanlige jobber. Det at våre foreldre har lagt grunnsteinene for en pen gård med en litt annerledes fjøs, for så å slippe stafettpinnen videre til oss er gull verdt i dag sier Magnus Hanssen.
Opplevelser og reiseliv
Anders som er 12 år eldre en Magnus har vært interessert i foto siden ung alder, og har gradvis bygget kompetanse på feltet. Tilbake i 2014 på ferie i Argentina møtte Anders ved en tilfeldighet en reiselivsoperatør med navnet Frank Wirth som drev med foto-turisme rundt i verden. Frank som hadde drevet med turisme i 20 år registrerte fotoutstyret til Anders, og spurte av nysgjerrighet om å få se hvilken type bilder han tok. Bildene fra Senja var som et eventyr, og Frank spurte umiddelbart om mulighetene for å gjennomføre en 10-dagers tur påfølgende vintersesong. De aller fleste ville nok svart at dette dessverre ikke var noe vi drev på med, og at det derfor kunne bli vanskelig å gjennomføre, men heldig vis stopper ikke historien der. Anders ringer hjem til familien med følgende beskjed: «Vi må kjøpe en båt! Eg har avtalt en 10 dagers tur i januar med ei gruppe på 22 stk. Vi må ordne hvalsafari, guidet nordlystur, overnatting og mat». Svaret fra undertagende egner seg ikke på trykk, men handlet i hovedsak om Anders var riktig frisk!
Å drive med turisme var noe vi bare hadde snakket om som en mulighet for fremtiden. Muligheten bydde seg, og Anders vurderte det som en gylden sjanse for å starte et nytt kapittel og prosjekt. Familien totalt sett hadde god kompetanse på mat og foto, samt tilgang på båt og fører med kystskippersertifikat. Formaliteter var enkelt på plass, men overnatting var noe vi ikke hadde på Slåttebakken Gård. Overnatting på Mefjord Brygge hos Tommy Schanke Hansen ble en fantastisk løsning, og noen måneder senere landet 22 gjester fra Tyskland på Bardufoss flyplass.
- Siden den gang i 2014 med vellykket tur har vi prøvd og feilet flere ganger, med en drøm om å kunne jobbe med opplevelser og reiseliv. Vi kjørte en sesong med hval-safari ut fra Tromsø før vi påfølgende sesong vurderte å kjøre nordlys-turer ut fra Nordens Paris. Vi bestemte oss i siste liten for å satse på egen øy – Eventyrøya Senja. I starten hadde vi et glass-panorama på gården, hvor tanken var en behagelig måte å vente på nordlyset, for de som ikke ønsket å «jakte» på det. Overnattingen ble gjort på Finnsnes, men logistikk, gjestenes ønske om å overnatte på gården, og økonomi gjorde at man ønsket mulighet for egen overnatting. Alt lå til rette for videre utvikling da solide grunnsteiner var lagt og gården fikk sine første 6 overnattingsenheter høsten 2018. Det som nå var en resort ble driftet med 6 rom frem til høsten 2019. Våre foreldre var da klare for å gi stafettpinnen videre, og solgte gården til oss. Til tross for å ha solgt gården er mamma og pappa til stadighet på plass for å hjelpe med det som måtte trenges, sier Magnus.
Tomt lokale med stort potensiale
Da pandemien brøt ut hadde vi akkurat satt inn vindu, og isolert fjøset fra utsiden. Det ble et tomt lokale med stort potensiale, men ikke mere. Sommeren 2020 bestemte vi oss for å lage en bar som i prosessen ble gjort om til restaurant igjen. Man hadde akkurat investert mye i eiendom og bygg da betongdøren til pandemien slamret ned på oss. Vi følte oss fanget, men med mye tid tilgjengelig, og vi følte derfor at vi måtte gjøre noe! På nytt skulle tilfeldigheten være på vår side. I og med at våre foreldre lenge har drevet småskalaproduksjon av spekemat og andre kjøttprodukter, fikk de sammen med andre lokale produsenter muligheten til å vise frem sine produkter på matkanelen med Arne Hjeltnes i spissen. Filmingen skulle skje på Senja videregående skole. Vi spurte da om det kunne være mulig å gjøre denne filmingen hos oss, siden vi tross alt skulle bygge en restaurant i ett gammel fjøs. Det var mulig, men utfordringen var tid!
På seks uker skulle vi gjøre en fjøs med kjøkken og selskapslokale i 1.etg, om til restaurant over 3 etasjer. Arne Hjeltnes entret «Fjösn Restaurant» med sitt team, og mange andre lokale produsenter seks uker senere. Bare 30 minutter før Arne og hans team ankom var vi i mål! Med god hjelp og sterkt engasjement fra alle i prosjektet, og spesielt vår tante Monica Hanssen Téele, som var hjemme på en ekstra lang sommerferie grunnet pandemi. Familie, lokale snekkere Rune og Hjalmar Jenssen, Nordbye Industriservice, H K Sørensen og Svendsen Rør og venner stod på gjennom disse ukene før filmingen for å hjelpe oss i mål, sier Magnus.
Lidenskap og troen på eget produkt
Lidenskap og troen på eget produkt har vært grunnpilaren for arbeidet vårt hele veien. Det har vært mye hardt arbeid og mange vanskelige situasjoner spesielt gjennom pandemien. Vi har bygget stein for stein og vil forhåpentlig vis få til reiselivs-drømmen.
Støtte fra familie, dedikerte ansatte og med-eiere, viljen og evnen til å lære ting man normalt leier inn ekstern kompetanse på, og det å ha en klar visjon er årsaken til vår suksess. Sosiale medier har åpenbart vært en av de viktigste faktorene for å lykkes, og Anders har jobbet hardt for å etablere vår totale følger-skare som i dag er tett på 20 millioner følgere, fordelt på ulike kontoer tilknyttet direkte eller indirekte resorten. Vi er nå blant, om ikke den største resorten i verden når det kommer til antall følgere på sosiale medier. Vi har derfor et høyt fokus på sosiale medier, som er vår mulighet til å vise verden hva vi driver med. Senjas natur er unik, men på toppen av den ønsker vi å ta gjestene våre med på en reise gjennom nordlys, natur, ro, og en kulinarisk opplevelse med lokal forankring. Derfor er Fjösn Restaurant en viktig brikke i tiden som kommer.
Fjösn Restaurant
Gode matopplevelser er ekstremt viktig i reiselivet. Dette har man vist i alle år, men det å skape en lokal reise i råvarer, hvor smakene er av høyeste kvalitet er ikke en enkel oppgave. Med på laget har vi derfor kjøkkensjef Kenneth Pettersen med tittel «Årets Sjømatkokk 2019», og Sous Chef Thomas Seim Breivik, begge med på det Norske Landslag som tok OL-Gull i 2020 for å lede kjøkkenet. Sammen med restaurantsjef og sommelier Michael Sommarset skal vi skape en reise gjennom lokale råvarer, hvor du får være med på en spesiell historie og opplevelse i en autentisk geit-fjøs fra 1969, sier Magnus.
Totalt ekte og autentisk
Det er viktig for oss at produktet vi leverer er autentisk, unikt og noe vi selv tror på – det er viktig at det er ektefølt. Vi ønsker å være i utvikling og forbedre oss, i tillegg til at vi ønsker å bringe mer historie inn i opplevelsen og hele tiden jobbe for å skal skape "den totale opplevelsen" for gjestene våre.
Veien videre innebærer å bringe gjestene tettere på naturen, råvarene og å optimalisere den ekte følelsen hvor gjestene våre skal kunne slappe av og bare nyte. De skal få lov til å være med på vår reise. Som et viktig ledd i dette har vi mye fokus på, og investerer mye i bærekraftige løsninger og miljø, og dette vil vi fortsette med. Vi er nylig blitt den første reiselivsbedriften i Senja Kommune som er Miljøfyrtårn-sertifisert, noe vi er stolte av.
En støttespiller som ønsker å bidra for at vi skal lykkes
NHO Reiseliv Innkjøpskjeden lever og ånder for det vi driver med, og det blir derfor et naturlig samarbeid for oss. Dere står i frontlinjen for deres medlemmer og bransjen, noe som er et viktig steg for oss som ønsker å være en profesjonell reiselivsaktør. Innkjøpskjeden setter også bærekraft og miljø i høysetet, noe som samsvarer med hvordan vi ønsker å drive vår reiselivsbedrift, hva våre verdier er og hva vi står for, sier Magnus.
NHO Reiseliv Innkjøpskjeden har også et stort utvalg av leverandører og tjenester, og vi ser frem til å benytte flere av disse for å spare både tid og penger fremover. Vi er godt fornøyde med de gode fordelene og avtalene man har tilgang på som medlem, og partnerbonusen vi på toppen av det hele får hvert år er en viktig motivasjon.
Lokal oppfølging av distriktssjef i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden Tore Svensby er viktig for oss, og samarbeidet fungerer meget bra – en slik oppfølging er en av hovedgrunnene til at vi ønsket å bli medlem. Av han har vi fått hjelp med alt vi trenger i hverdagen, noe som gjør at vi kan konsentrere oss mere på utvikling og ikke bare daglig drift.
Det å ha en støttespiller som ønsker å bidra for at vi skal lykkes, utvikle vår visjon, og være løsningsorienterte i små og store saker er viktig, og det å ha denne støttespilleren i NHO Reiseliv gir oss en trygghet. Som aktør innenfor reiseliv er det viktig å bli sett og hørt, og det er nettopp der vi føler at Tore og NHO Reiseliv Innkjøpskjeden gjør en forskjell for oss, sier Magnus Hanssen.