Foto: Brooke Lark, Unsplash.com.
Foto: Brooke Lark, Unsplash.com.

NHO Reiseliv Innkjøpskjeden

Innkjøpskjeden + Horecainnkjøp = smarte innkjøp

Trender 2022

Publisert

2022 er året hvor folket blir mer fokusert på lokal og kortreist mat, fine matopplevelser og ikke minst miljøvennlige løsninger.

Reducetarianisme

Begrepet reducetarianisme dukker til stadighet opp i forbindelse med nye trender på mat og drikke fronten (KK.no 2022). Dette innebærer å redusere innvirkningen en selv har på planeten ved å være mer oppmerksom på hvilke type mat vi spiser, hvor den kommer fra og ulike miljøhensyn knyttet til det vi får i oss. Det blir mer populært å aktivt velge en livsstil med mer kjøtterstatninger, vegetar og veganske alternativer blir mer tilgjengelig og benyttet i hverdagen. Bruk av sopp og potetmelk vil det derfor bli mer av fremover (Godt.no 2021).

Støtt lokale spisesteder

Take away har kommet for å bli, og har med pandemien blitt brukt i større grad enn tidligere. Denne trenden vil fortsette i 2022 og som nevnt over vil der være mer fokus på å støtte lokale restauranter både når man bestiller take away, men også hvis man drar ut og spiser på de ulike restaurantene (Produce Blue Book 2022).

Kutt matsvinn

Siden forbruker og bransjen aktivt tar mer miljøvennlig og bærekraftige valg, kan det være hensiktsmessig å redusere alternativer på menyen sin slik at restaurantene bidrar til å redusere overforbruk av mat og potensielt kan kutte matsvinn (Delish.com 2021). Det vil være større muligheter for å endre menyen etter sesong, muligheter for å dyrke egne grønnsaker og kokkene vil bli eksperter på færre retter. Dette kan bidra til å øke matopplevelsen for kundene, siden de vil få en følelse av at de bidrar med å ta vare på planeten vår, samt at deres valg baserer seg på en felles forståelse av viktige verdier og holdninger.

Estetisk mat

Estetisk mat er en annen trend som folk er opptatt av, og dette kan ses i sammenheng med sosiale medier og at vi ofte poster bilde av maten vi spiser i ulike sosiale mediekanaler (Nyttigt.eu 2022). Nettopp på grunn av dette knytter vi mat tett opp mot identiteten vår, og vi ønsker derfor å bli representert godt med en fin og sunn tallerken. Wow-faktoren i estetikken og smaken er det derfor viktig å fokusere på når menyen din blir satt sammen (Bidfood 2022).

Utforske nye smaker

Sosiale medier og da spesielt TikTok kommer stadig med nye oppskrifter som veldig raskt blir trendy, så her er det bare å følge med. Ettersom pandemien fratok folk å reise og utforske på den vanlige måten, har folk tydd til maten og folk har derfor blitt mer opptatt av å utforske nye smaker, krydder og sammensetninger for å oppleve nye matopplevelser og finner glede i de mindre tingene (Bidfood 2022).

 

Kilder:
https://bidfood.pagetiger.com/BidfoodTrends2022/bidfood-food-and-drink-trends-2022
https://www.delish.com/food/a38450218/food-trends-2022/
https://www.godt.no/aktuelt/i/g6yeXJ/trender-2022-dette-kommer-vi-til-aa-se-mer-av
https://www.kk.no/helse/5-velvaere-trender-du-vil-se-mer-av-i-2022/75057259
https://www.nyttigt.eu/mattrender-2015/#site-header
https://www.producebluebook.com/2022/01/05/top-5-food-trends-for-2022/

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: