Gjennom vår samarbeidspartner Norganic gjør vi det enklere å velge økologisk. Etter over 20 år som distributør av økologiske og bærekraftige produkter er Norganic ledende i sin bransje i Norge, og tilbyr et stort utvalg av økologiske varer, fra alle verdensdeler.
Det startet i Stavanger i 2002, da gründer Tore Breiland begynte å selge en håndfull økologiske produkter til lokale butikker og bedrifter. Fra lageret i en liten låve, kjørte han selv ut varer til kundene. Siden den gang har Norganic vokst fra å være én ansatt, med noen hundre tusen i omsetning, til 25 ansatte og en årlig omsetning på 120 millioner. Nylig ble det investert i et nytt lager på over 1000 kvm. og en robot som forenkler logistikken av de 2000 varene som tilbys. Selv om varelageret i den lille låven er byttet ut, og sortimentet har økt betraktelig, er den nære servicen og oppfølgingen fremdeles ivaretatt.
- Vi har en logistikk som gjør at kundene får rask levering. Ukentlig har vi eksempler fra Oslo hvor en kunde, gjerne en restaurant, ringer dagen etter for å legge til noe på bestillingen sin. Da må vi ofte bare beklage, for bestillingen er allerede sendt. Da begynner de bare å le og sier at vi er så kjappe og at de får varene raskere fra oss enn en leverandør i Oslo. Vi skal alltid være best på utvalg, kvalitet og service, og det er hyggelig å få så gode tilbakemeldinger fra våre kunder, forklarer KAM i Norganic, Hans-Fredrik Økland.
Bredt sortiment av importerte varer
I sortimentet finner man alt fra bakevarer, oljer, ris og pasta, frø, nøtter, drikkevarer, bønner og linser til snacks. Norganic er genuint opptatt av hva kundene ser etter og anerkjenner at det er nettopp de som har tettest kontakt med markedet. Det hender stadig at de tar inn et nytt produkt eller ti i sortimentet, etter forespørsel fra kunder.
- Vårt mål er at det skal være enklere å velge økologisk og det er det vi streber etter hele veien. Vi importerer først og fremst, ikke fordi vi ikke vil kjøpe norske varer, men fordi vi hadde blitt et fordyrende mellomledd. Derfor har vi valgt å ikke konkurrere med de norske produsentene, men heller å supplere de ved å ta inn produkter som man ikke får i Norge, sier Hans-Fredrik.
En leverandør med fokus på verdivalg
Norganic jobber kontinuerlig med å føre et best mulig miljøregnskap. Maten har brukt store ressurser på å gro frem og bli transportert. De gjør derfor nøye vurderinger av alt fra bruk av emballasje til innhold for å gi minst mulig fotavtrykk. Bedriften er sertifisert Miljøfyrtårn og jobber nå med å få plass en ISO-sertifisering. Hans Fredrik utdyper:
- Det handler ikke bare om et debio-merke, som mange forbinder med økologisk. Det handler om verdivalget vi har tatt og som vi prøver å fortelle andre om. Vi prøver ikke nødvendigvis å frelse verden, men vi prøver å fortelle hva vi holder på med. Det handler om å ta vare på oss selv, på deg og meg, for at vi skal unngå å få i oss giftstoffer gjennom sprøytemidler og kunstige tilsetningsstoffer i matvarer. Det handler også om å ta vare på naturen og dyra. Ikke minst med hensyn til neste generasjon, at vi tar vare på den jorda vi har og som andre skal leve på videre.
Økologiske produkter – ikke lenger bare for de spesielt interesserte
Norganic tilbyr varer for ulike kundegrupper, men tradisjonelt har bakeri vært den største. De siste årene har det derimot skjedd en endring hvor flere og flere restauranter, kafeer og kantiner velger økologisk og kjøper inn alt fra olivenolje til drikkevarer.
-Tidligere satt man vel litt med en følelse om at økologi var for de litt spesielt interesserte. Dette har heldigvis forandret seg, det er mange som har vært med å dra lasset i riktig retning der.
Hans Fredrik kommer til slutt med et enkelt råd til de som ønsker å få en mer økologisk bedrift:
-Det handler om å begynne med det enkle og fokusere på mengdevarer. Begynn med basisvarene som ris, pasta, eller hakkede tomater. Når en middagsporsjon har en vare som utgjør 1/3 del, bytter man ut denne så har man plutselig 1/3 av tallerkenen som er økologisk og prisforskjellen blir heller ikke så stor!