Foto: Brooke Lark, Unsplash.com.
Foto: Brooke Lark, Unsplash.com.

NHO Reiseliv Innkjøpskjeden

Innkjøpskjeden + Horecainnkjøp = smarte innkjøp

Sjodalen Hyttetun og Camping – fikk støtte fra Innkjøpskjedens bærekraftfond

Publisert

Runde trehytter med gress på taket. Foto.

Eventyrhytter, inspirert av Tolkiens-univers. Foto: Sjodalen Hyttetun og Camping

I skogen langs Sjoa i Gudbrandsdalen, finner du Sjodalen Hyttetun og Camping. Her har Torill Tvedt og Erik Lien drevet siden 2014, etter å ha sagt opp jobbene i finans for å følge drømmen om å skape noe eget. Nå har de også fått med Torills sønn, Andreas Tvedt Monsen, på laget.  

Sjodalen består i dag av totalt 17 hytter. I tillegg til hytter og campingområde, finnes det både svevetelt og eventyrhytter, inspirert av Tolkiens- univers. De har eventyrskog for store og små, hinderløype, turmuligheter og hundekjøring både sommer og vinter. På menyen finner du blant annet dagens 3 – retters meny, ost- og spekemat samt tradisjonelle retter som elgkarbonade og rømmegrøt.  

Oppgradering for fremtiden

Vi måtte investere i riktig utstyr. Selv om det koster en del så er vi sikre på at det vil lønne seg på sikt, både økonomisk og med tanke på miljøavtrykket, forteller Andreas, Kjøkkensjef hos Sjodalen Hyttetun og Camping.

Andreas, er utdannet kokk og jobber i dag som kjøkkensjef på Sjodalens nylig oppgraderte kjøkken. I tillegg til å være opptatt av gode smaker og lokale råvarer, er han opptatt av å redusere matsvinn. Matsvinnet de har er minimalt, men det har ikke kommet av seg selv. Andreas trekker frem porsjonsstørrelser og porsjonspakning som to viktige grep:

-Vi lager store batcher av det vi skal ha på menyen, som brassert høyrygg, og pakker det i porsjonsposer. Når man gjør dette er det viktig å få maten raskt nedkjølt for å forhindre at kvaliteten forringes. Det var noe vi var veldig bevisst på når vi skulle oppgradere kjøkkenet, at vi måtte investere i riktig utstyr. Selv om det koster en del så er vi sikre på at det vil lønne seg på sikt, både økonomisk og med tanke på miljøavtrykket, forteller Andreas. 

Bevisstgjøring gjennom sertifisering

Med ca. 75% utlendinger som gjester opplever Sjodalen at spesielt utenlandske turoperatører og reisebyråer er opptatt av miljøsertifisering. I fjor startet de derfor arbeidet med å bli GreenKey-sertifisert. 

 -Vi har lært mye etter vi satt i gang med sertifiseringen. Det er fint å få en oversikt og vri tankene over til ting vi ikke vanligvis ville tenkt på, men ikke minst å se hvor mye vi faktisk hadde god kontroll på allerede. Eksempelvis måtte vi gå gjennom alle vaskemidlene vi bruker og opplevde at mye allerede var i orden. En del av kravene her går jo på at leverandørene må holde seg innenfor de kravene som vi må oppfylle. Vi legger jo et press på leverandørene om at de også må bli sertifisert, så dette gir jo ringvirkninger utover i samfunnet, sier Andreas. 

Fikk støtte fra Innkjøpskjedens bærekraftsfond

Alle medlemsbedrifter av NHO Reiseliv Innkjøpskjeden kan sende inn søknad om støtte til utgifter som bidrar til en mer bærekraftig drift. I forbindelse med oppgradering av kjøkkenet søkte Sjodalen midler fra NHO Reiseliv Innkjøpskjedens bærekraftsfond. De trengte en ny kjøl for å redusere matsvinn, og ble bevilget 15 000 kroner til dette formålet. 

Kontakt Sjodalen Hyttetun og Camping

Telefon: 93 40 71 38 

E-post:  

https://sjodalenhyttetun.no 

Bærekraftsfond Innkjøpskjeden

Innkjøpskjeden gir støtte til tiltak som bidrar til et mer bærekraftig reiseliv.

 

Medlemsfordeler i Innkjøpskjeden

  • Partnerbonus
  • Netthandel
  • Bredt sortiment
  • Bærekraftige løsninger

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: