Kommunevalgkampen 2023
Reiselivet er fortsatt kommunens bestevenn, og derfor var hovedvekten av det næringspolitiske arbeidet i år konsentrert rundt kommunevalgkampen. Vi sendte programinnspill til alle større partier over hele landet og opprettet en egen landingsside for disse på nettsidene.
Vi fokuserte på reiselivets bidrag under arrangementene våre under Arendalsuka, og de 11 debatter vi holdt rundt omkring i landets største byer. Vi startet med debatt under årskonferansen i Tromsø i mai, deretter besøkte vi Trondheim, Bergen, Stavanger, Lillehammer, Fredrikstad, Oslo/Viken, Bodø, Lofoten, Alta og Ålesund. Vi trillet terningkast på partienes programmer i utvalgte byer og fulgte opp valgresultatet med en henvendelse til de innvalgte, samt egne innlegg etter at diverse styringsplattformer ble offentliggjort.
Innleie fra bemanningsselskaper
NHO Reiseliv var sterkt imot regjeringens innstramminger i regelverket for inn- og utleie fra bemanningsforetak som ble gjeldende fra 1. april 2023. NHO Reiseliv har gjennom hele 2023 jobbet med å veilede medlemmene om de nye reglene, og jobber langsiktig for at forslagene knyttet til bemanningsselskaper reverseres. Det ble imidlertid åpnet for et unntak for arrangement i Stortingets innstilling i desember 2022 hvor ble det vedtatt at flertallet vil "anmode regjeringen i samarbeid med partene i arbeidslivet om å vurdere hvorvidt event-/arrangementsbransjen har behov for et unntak for tidsbegrenset innleie."
Gjennom hele 2023 har det derfor vært et unntak for kortvarige arrangement. NHO Reiseliv har sammen med NHO arbeidet for at dette unntaket skal beholdes. 30. juni 2023 kom det et forslag til lov- og forskriftsregulering av innleie til arrangement, hvor unntaket ble foreslått innskrenket til kun å omfatte tjenesten "rigg og scene". Departementet understreker at forslaget ikke omfatter tilberedning og servering av mat, vakthold og renhold.
NHO Reiseliv og NHO mener det ikke er grunn til å forskjellsbehandle de ulike tjenestene som er en del av et større arrangement, og har vært tydelig både i møter med departementet og i media på at hele verdikjeden av reiselivet, inkludert mat og drikke, må omfattes av unntaket. Det er foreløpig ikke gjort noen endringer etter høringsfristen gikk ut.
Online travel agents
NHO Reiseliv har lenge argumentert for et forbud mot prisparitetsklausuler som går ut på at OTA'er som Booking.com nekter hotellene å tilby en lavere pris direkte til kundene enn den prisen som er oppgitt på booking-plattformen. Det har vært en rekke rettsaker i flere europeiske land mot prisparitetsklausuler hvor hotellene har vunnet frem. NHO Reiseliv mener Norge må følge utviklingen i EU og er skuffet over at regjeringen ikke har gjort noe med saken. I Hurdalsplattformen sier regjeringen at den «vil sikre norske reiselivsbedrifter i møte med internasjonale plattformselskaper».
NHO Reiseliv har, siden regjeringen tiltrådte, bedt om at de følger opp Hurdalsplattformen, samt utviklingen i EU, og innfører et slikt forbud. Næringsdepartementet ved statssekretær Anne Marit Bjørnflaten skrev i brev til NHO Reiseliv i april 2023 at regjeringens "vurdering er at dette ikke er hensiktsmessig nå. EU har nylig gjort endringer i sitt regelverk som har virkning for adgangen til å ilegge slike klausuler. I 2022 vedtok EU både Digital Markets Act (DMA) og et nytt gruppefritak for vertikale avtaler (VBER). VBER trådte i kraft i EU 1. juni 2022, og DMA vil få anvendelse i EU fra 2. mai 2023 (…) Dersom det skulle vise seg at de nye EU-reglene ikke i tilstrekkelig grad bidrar til å sikre norske reiselivsforetak i møte med internasjonale OTA’er, eller at det tar lang tid å få innlemmet forordningene i norsk lovgivning, vil vi vurdere nasjonale grep, slik som norsk særregulering."
Eksportsatsningen – Mer og grønnere reiselivseksport
NHO Reiseliv sendte sammen med NHO Luftfart, Virke Reiseliv, Fellesforbundet, Norsk Reiseliv og Parat høsten 2022 innspillet "Mer og grønnere reiselivseksport" til Nasjonalt eksportråd med mål om at reiseliv skulle tas opp som en prioritert næring i eksportreformen "Hele Norge eksporterer".
7. september 2023 annonserte næringsminister Jan Christian Vestre at regjeringen plukket ut norsk reiseliv som en av eksportnæringene som myndighetene skal satse på i fremtiden. Reiseliv er Norges femte største eksportnæring. Det er økt etterspørsel etter bærekraftige reisemål og autentiske opplevelser, og Norge kan bli en verdensledende destinasjon for bærekraftig turisme. Regjeringens ønsker å bidra til å utvikle en mer konkurransedyktig og lønnsom reiselivsnæring, som skaper helårs arbeidsplasser over hele landet.
Arbeidet er blitt delt inn i en styringsgruppe, hvor representanter fra næringen sitter, et referanseutvalg som består av representanter fra NHO Reiseliv, NHO Luftfart, Norsk Reiseliv, Virke, Fellesforbundet, LO, Parat og KS og en skrivegruppe hvor NHO Reiseliv, NHO Luftfart, Virke og Norsk reiseliv sitter. Det ble på høsten 2023 holdt innspillsmøter med næringen, og satsningens innhold og tiltak skal etter planen oversendes Næringsdepartementet våren 2024.
NOU 2022:20 Et helhetlig skattesystem
NOU 2022:20 Et helhetlig skattesystem ble overlevert finansministeren i desember 2022, og NHO Reiseliv leverte sin høringsuttalelse i april 2023. Skatteutvalget foreslo å innføre lik merverdiavgift på alle varer og tjenester, som betyr en økning av reiselivsmomsen fra 12 til 25 prosent.
NHO Reiseliv reagerte kraftig på forslaget og var raskt ute i media med sin reaksjon på skatteutvalgets forslag. NHO Reiselivs hovedmomenter til forslaget var som følger:
- Norge ligger allerede i europatoppen på merverdiavgift (MVA) på overnatting med 12 prosent og kun to land er høyere enn oss. En MVA-økning vil dramatisk forverre rammebetingelsene til en samlet norsk reiselivsnæring og drastisk svekke Norges konkurranseevne mot utlandet.
- Utvalgets forslag til MVA-økning vil øke prisene på transport i Norge og svekker dermed tilgjengeligheten til det norske reiselivsproduktet. Forslaget vil trolig medføre en etterspørselsreduksjon av Norge i ferie- og fritidsmarkedet. Dette vil igjen føre til redusert verdiskaping i reiselivet i Norge.
- MVA-økning øker den totale prisen på reiselivstjenester i Norge, og øker dermed insentivet for nordmenn til å feriere i utlandet. Det vil svekke kundegrunnlaget til norsk reiseliv, ramme driftsmarginen og med stor sikkerhet føre til nedleggelser og redusert sysselsetting i reiselivsbransjen i hele Norge.
- NHO Reiseliv støtter utvalgets forslag om å utrede løsninger som i større grad sikrer at delingsøkonomitjenester ilegges merverdiavgift, der utvalget særlig har pekt på korttidsutleie av fast eiendom.
- Utvalgets forslag til endringer i formuesskatten vil ikke utgjøre noen skattelettelse, men en skatteskjerpelse for norskeide hotell. Disse har allerede fått betydelige skatteskjerpelser i formuesskatten de siste årene. Formuesskatten bør avvikles for arbeidende (næringsrelatert) kapital.
Nullutslippskrav i verdensarvfjordene
NHO Reiseliv sendte høringssvar til Sjøfartsdirektoratet 3. oktober 2023 om NHO Reiselivs innspill til forslaget til innretning av nullutslipp i verdensarvfjordene fra 2026. NHO Reiseliv støtter forslaget om å innføre nullutslippskrav i verdensarvsfjordene, men er bekymret for konsekvensene for det landbaserte reiselivet som har en stor del av sitt grunnlag for drift fra cruisebesøk. NHO Reiseliv understreker at tiltakene som innføres må være effektive slik at de har en faktisk utslippseffekt.
NHO Reiseliv støtter at det åpnes for overgangsordninger med biogass frem til 2035, men mener at også andre biodrivstoff, som for eksempel biodiesel, bør inkluderes i denne ordningen i en begrenset tidsperiode. Dette vil også være i tråd med arbeidet som nå pågår med EUs klimapakke «Fit for 55» og Fuel EU Maritime-regelverket.
Ekstremværet "Hans"
Ekstremværet "Hans" i august 2023 skapte store utfordringer for våre medlemmer, særlig i Innlandet. NHO Reiseliv løftet opp disse konsekvensene på en rekke møter med myndighetene og i media. Våre medlemmer meldte tilbake om frustrasjon knyttet til treffsikkerheten og utbetalingen av eksisterende forsikringsordninger.
NHO Reiseliv sendte derfor over et brev hvor vi ba Næringsdepartementet vurdere om det er rimelig å behandle bedrifter som lider tap som følge av fysiske skader forårsaket av naturkatastrofer, annerledes enn de som må håndtere tapt omsetning på grunn av flomstengte veier og myndigheters veisperring.
De direkte berørte har muligheten til å dekke skader gjennom forsikringsordningene sine. Men Naturskadepoolen, en forsikring som tar sikte på å dekke skader fra naturkatastrofer, inkluderer ikke kompensasjon for avbestillinger som resultat av slike hendelser. Dette etterlater reiselivsbedriftene og andre bedrifter som må håndtere inntektstap som følge av ekstremværet sårbar i en slik krise. NHO Reiseliv oppfordret myndighetene til å nøye vurdere denne problemstillingen og finne en løsning som kan gi nødvendig støtte til de som er hardest rammet, og at alle muligheter utredes for å hjelpe spesielt rammede bedrifter i berørte kommuner.
Oppsummering lønnsstøtte og statsgaranterte lån
De urimelige utslagene av lønnsstøtteordningen fra pandemien ble løftet inn i kontrollkomiteen, og det ble avholdt en rekke møter med medlemmer av komiteen, sammen med medlemsbedrifter og ansatte i fellesforbundet med et entydig budskap om at Stortingets intensjon for ordningen ikke syntes å ha blitt ivaretatt for bedrifter som betaler ut lønn på etterskudd. Dessverre ble det klart i februar at saken ikke ville bli behandlet i komiteen.
De statsgaranterte lånene som det var mulig å ta opp under pandemien nærmet seg nedbetaling i høst, og flere bedrifter tok kontakt med oss fordi de opplevde situasjonen som såpass krevende at de ønsket å få utsatt lånet videre. Vi skrev brev til finansministeren om dette, rådførte oss med Finans Norge og flere banker og fikk til slutt et møte med Eksfin, som behandler søknader fra bankene om slike utsettelser. De kunne fortelle at de hadde alle mulighet til å utsette denne type lån om bankene mente det var fornuftig, og at de enda ikke hadde avslått en slik søknad fra en bank. Vi fikk da denne informasjonen ut til medlemmene og delte også nyttige ressurser som Finans Norge hadde skrevet for bankene.
Reisegarantiordningen
Regjeringen har utsatt sin behandling av endringer i reisegarantiordningen i påvente av EUs revidering av direktivet, som også ble utsatt, men som ble vedtatt i november. Endringene berører ikke det Norge må endre i sitt regelverk. NHO Reiselivs medlemmer har lenge vært misfornøyd med reisegarantiordningen fordi dagens administrasjon ikke bruker handlingsrommet for å sette ned garantibeløpene. Vi er utålmodige på å få til de endringene vi har etterlyst i den norske høringsprosessen og forventer at politisk ledelse i næringsdepartementet engasjerer seg i saken, i tillegg til ansvarlig statsråd i Barne- og likestillingsdepartementet.
Plastpartnerskap
Norge ligger i etterkant når det gjelder å nå sine forpliktelser ovenfor EU for å redusere drikke- og matbegere i engangsplast. NHO Reiseliv har sammen med en rekke andre interessenter deltatt i forhandlinger med Klima- og miljødepartementet, som skal resultere i et partnerskap, hvor partene og tilsluttede virksomheter forplikter seg til å bidra til en halvering av slike beger fra 2022 nivå til 2026. Avtalen skal signeres i februar 2024.
Matsvinnutvalget
Klima- og miljødepartementet satt ned et eget utvalg som skulle se på tiltak for reduksjon av matsvinn. Serveringsnæringen har betydelig matsvinn, men er en av de minste kildene til dette når man ser på matprodusenter, matbutikker og forbrukerleddet. NHO Reiseliv satt ikke i utvalget, men bidro aktivt som del av referansegruppen. Utvalget ble bedt om å vurdere en egen matkastelov, men kom i sin hovedanbefaling som ble gitt i desember frem til at de ikke ønsket å anbefale en egen lov. Utvalget anbefaler å la matsvinn være en del av aktsomhetsvurderingen til bedrifter over en viss størrelse, og antageligvis svært få av medlemmene innen servering.
Statsbudsjettet 2023
Forventningene til statsbudsjettet for 2024 var noe høyere enn i fjor. Flere av tiltakene fra fjorårets budsjett hadde ført til endel støy og signalene fra regjeringen var at de ikke ønsket å gi næringslivet flere overraskelser. Vi forventet likevel et moderat budsjett. Det kom verken noe på turistskatt eller skatt på privat konsum i selskaper, men begge er fortsatt varslet fra regjeringen. Markedsføringsmidlene ble videreført med prisjustering fra 2019-nivå. Det ble også annonsert at bedrifter utenfor de store byene lenge hadde betalt for mye formuesskatt. Regjeringen innførte derfor en kalkulasjonsrente som vil gjelde ikke-utleide næringsbygg utenfor de store byområdene.
Opplevelsesbedrifter og drosjeløyve
For å kunne drive persontransport med inntil 8 pax må opplevelsesbedrifter ha et drosjeløyve.
Drosjeløyvereglene for opplevelsesbedrifter er fremdeles utfordrende. Vi har sammen med Virke, Norsk Reiseliv og våre medlemmer jobbet aktivt videre med dette i 2023. Vi har sendt innspill til NOU2023-2 om drosjeløyve for reiselivsbedrifter hvor vi igjen påpeker hovedbudskapet at norsk opplevelsesturisme ikke er i konkurranse med ordinær drosjetransport, men tvert imot bidrar til økt trafikk og flere kunder til drosjenæringen og andre transportaktører. Våre medlemmer ønsker ikke å drive ordinær drosjevirksomhet og driver heller ikke persontransport utenfor rute mot vederlag med kjøretøy. Kundene kjøper et helhetlig og sammensatt produkt hvor transporten er en underordnet del av opplevelsen.
Et flott skritt i riktig retning kom i desember da det ble mulig å ta teoriprøven på engelsk ved Statens Vegvesen. I tillegg foreslo drosjeutvalget i NOU 2023-2 – På vei mot en bedre regulert drosjenæring – Delutredning I fra Drosjeutvalget å gjeninnføre muligheten for løyvefritak for inntil tre biler (tidligere fem). NHO Reiseliv var tydelig i sitt høringssvar på at løyvefritaket burde gjelde minst fem kjøretøy, slik som tidligere. NHO Reiseliv har også utarbeidet en egen veileder for å bistå våre medlemmer i søknadsprosessen til drosjeløyve.
Fellesgodefinansiering
Spørsmålet om fellesgodefinansiering er et debattert tema i norsk reiselivspolitikk. NHO Reiseliv har vært klar på at skatte- og avgiftsnivået for reiselivsbedriftene i Norge allerede er i verdenstoppen, og at overturisme er et marginalt problem. I budsjettenigheten med SV i slutten av november 2022 tok saken en ny omdreining, da det ble klart at regjeringen skal fremme et forslag om turistskatt i forbindelse med statsbudsjettet for 2024. I mars 2023 leverte Reisemålsutvalget sin NOU “Leve og oppleve” hvor utvalget foreslo en egen grensepasseringsmodell. Samtidig bekreftet NOUen at det å kreve inn besøksbidraget via overnattingsbedriftene er en urimelig belastning for én enkelt bransje. Det bør heller kreves inn små bidrag fra mange kilder.
NHO Reiseliv leverte sitt høringssvar i saken i juni 2023 hvor det ble lagt vekt på at Norge har en solid økonomi og bør ha rom i budsjettene til å prioritere reiselivet uten å måtte øke skatter og avgifter. I Hurdalsplattformen åpner regjeringen for pilotprosjekt knyttet til besøksbidrag. NHO Reiseliv anbefaler å gjennomføre slike piloter i Norge før det innføres en generell adgang til besøksbidrag. NHO Reiseliv støtter at det kan legges en avgift på forurensingsleddet innen bil, bobil, cruise og buss, men er motstander av nye avgifter på fly. Dette vil være treffsikkert med tanke på hva som skaper utfordringer på de områdene som opplever tendenser til trengsel og masseturisme i dag. Det ble også lagt vekt på viktigheten i at myndighetene ikke forhaster seg og innfører et system som ikke er i tråd med EØS-reglene. I tråd med NHO Reiselivs innspill, ble det ikke gjort noen endringer i statsbudsjettet for 2024 hva gjelder fellesgodefinansiering og avgifter knyttet til dette.
Tilbake til forsiden