Bidra til europeisk hotellundersøkelse om andelen bookinger som går via digitale bookingplattformer

Publisert

Illustrasjonsfoto: Søren Astrup Jørgensen on Unsplash.

Nye data skal kartlegge andelen bookinger som går via de store bookingplattformene. Disse blir stadig mer populære, men skaper samtidig utfordringer for hotellbransjen.

NHO Reiseliv er medlem i HOTREC, den europeiske paraplyorganisasjon for hoteller, restauranter og kafeer, og er tilknyttet en arbeidsgruppe om Online Travel Agencies (OTA). Deltakelsen her gir NHO Reiseliv mulighet til å følge utviklingen av markedet og lovgivningen i Europa kontinuerlig.

Vi inviterer overnattingsmedlemmer til å delta i en europeisk undersøkelse om hotelldistribusjonsmarkedet. Denne undersøkelsen utføres av HOTREC med støtte fra NHO Reiseliv og University of Applied Sciences of Western Switzerland (HES-SO Valais)

Øker markedsandelen for OTA-ene?

Dataene som samles inn gjennom denne undersøkelsen, skal kartlegge andelen bookinger som går via de store bookingplattformene, såkalte Online Travel Agencies (OTA). Disse blir stadig mer populære, men skaper samtidig utfordringer for hotellbransjen. Eksempler på slike aktører er Booking.com, Hotels.com eller Expedia.com. Markedet har de siste tre årene sett et skifte fra direkte henvendelser til online-salg. Andelen solgte romdøgn som er solgt via en OTA i Europa, er ifølge HOTRECs Hotel Distribution Study økt fra 19,3 prosent i 2013 til 22,3 prosent i 2015. I samme tidsperiode sank andelen direktehenvendelser til hotellet fra 59,4 prosent til 55,2 prosent. Når det gjelder selve OTA-markedet i Europa, er det tre store aktører som til sammen har en markedsandel på 92 prosent, og hvor den største aktøren av disse, Priceline Group (Booking.com), har en markedsandel på over 60 prosent. Det er grunn til å forvente at denne økningen av OTA-enes markedsandel fortsetter.

Slik deltar du i undersøkelsen

Kartleggingen vi gjør nå, vil hjelpe oss både på nasjonalt og europeisk nivå til å gjenvinne mer uavhengighet og handlingsrom på hotelldistribusjonsmarkedet vis-à-vis den økende dominansen av nettbaserte bookingplattformer.

Følg denne lenken for å få tilgang til undersøkelsen, og velg engelsk som svarspråk. Undersøkelsen skal kun besvares av våre medlemsbedrifter som driver overnattingssted.

Å svare på undersøkelsen skal ta rundt 10 minutter. Vi trenger ditt bidrag for å få en representativ undersøkelse om norske forhold. En kort oppsummering av resultatene blir sendt til alle interesserte i løpet av sommeren 2018 via epost. Hotellkjeder og samarbeidspartnere som ønsker å levere aggregerte data for flere eiendommer i tillegg, bes vennligst om å kontakte Dr. Roland Schegg () direkte. Alle data som leveres, blir behandlet konfidensielt og brukes kun til statistiske formål.

Svarfrist er 5. mars.

Les også:

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Et portrettbilde av en ansatt

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: