43 campingbedrifter fra hele landet deltok i prosjektet «Nasjonalt nettverk for campingnæringen», som startet i 2013 og ble avsluttet på forsommeren.
Markedsundersøkelser, kurs og erfaringsutveksling sto sentralt i prosjektet. Overordnede mål var å få opp lønnsomheten i næringen og gjøre camping mer attraktivt.
Les også: Campingvekst etter nasjonalt samarbeid
I forbindelse med konferansen «Fremtidens campingnæring» på Lillehammer tirsdag lanserer NHO Reiseliv og Norsk Turistutvikling et nytt utviklingsprosjekt for camping.
Fylkeskommuner med
Det nye prosjektet har fått navnet «Nasjonal klynge for campingnæringen». Økt lønnsomhet og sikring av arbeidsplasser er sentrale mål også i dette prosjektet. I tillegg ønsker bedriftene å styrke samarbeidet med natur- og kulturtilbydere for å øke opplevelsesverdien knyttet til camping.
Mens det nasjonale nettverksprosjektet var støttet av Innovasjon Norge, har NHO Reiseliv og Norsk Turistutvikling denne gangen inngått samarbeid med flere fylkeskommuner.
– Vi ser frem til å fortsette å utvikle campingnæringen sammen med fylkeskommunene og bedriftene, sier Jan-Henrik Larsen, avdelingsleder for camping i NHO Reiseliv.
41 bedrifter fra flere fylker er med i det nye samarbeidsprosjektet.
Ambisjoner
– Dette er offensive bedrifter som har ambisjoner på vegne av hele næringen, og som ønsker å videreutvikle camping til å bli enda mer lønnsomt og attraktivt, sier Larsen.
Representanter for mange av bedriftene er til stede på tirsdagens campingkonferanse på Lillehammer Hotel.
Konferansen har 138 påmeldte deltakere. Blant innlederne er NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold og administrerende direktør Lars Isacson i den svenske campingorganisasjonen SCR Svensk Camping.
Se også: