Mot rekordår for camping
Camping blir stadig mer populært, her fra Hallingdal Feriepark. Illustrasjonsfoto: Per Sollerman.
Oppland er det største campingfylket, mens Sogn og Fjordane er vekstvinner så langt i år.
Camping blir stadig mer populært, her fra Hallingdal Feriepark. Illustrasjonsfoto: Per Sollerman.
Oppland er det største campingfylket, mens Sogn og Fjordane er vekstvinner så langt i år.
Fra januar til september i år er det registrert 7 047 765 overnattinger på norske campingplasser. Det er 391 152 flere enn i samme periode i fjor og en økning på 6 prosent, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Dermed ligger 2016 an til å bli et rekordår for campingnæringen med det høyeste antallet campinggjestedøgn som er registrert siden statistikkrapporteringen ble lagt om i 2013.
- Oppland: 838 190
- Vestfold: 712 983
- Buskerud: 555 113
- Telemark: 489 739
- Østfold: 479 089
- Aust-Agder: 475 552
- Sogn og Fjordane: 422 306
- Hedmark: 392 400
- Møre og Romsdal: 392 330
- Nordland: 366 211
- Hordaland: 347 195
- Sør-Trøndelag: 318 110
- Rogaland: 265 235
- Vest-Agder: 257 473
- Nord-Trøndelag: 240 259
- Troms: 167 266
- Finnmark: 106 507
* Oslo og Akershus har ikke statistikkpliktige campingplasser
Ingen andre fylker har hatt større campingvekst enn Sogn og Fjordane så langt i år. Frem til september er det registrert 422.306 campingovernattinger i fjordfylket. Det er nesten 71.000 flere enn i samme periode i fjor og en økning på 20 prosent.
På andreplass kommer Oppland med 65.453 flere campinggjester. Frem til september har det vært i alt 838.190 campingovernattinger i fylket. Det gjør Oppland til Norges største campingfylke.
Hele sju fylker har hatt flere campingovernattinger på ni måneder i år enn i hele 2015: Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Aust-Agder, Hordaland, Troms, Østfold og Hedmark.
Jan-Henrik Larsen, avdelingsleder for camping i NHO Reiseliv, forklarer campingveksten slik:
– Jeg tror det er de naturbaserte opplevelsene som trekker folk til campingplassene. Mange av gjestene bor i urbane strøk til daglig, og da vil de ha det rolig og fredelig og bruke naturen som opplevelse når de har fri. Det er en trend som gjør seg gjeldende i stadig større grad, og som er med på å forklare campingveksten.
– En annen forklaring er at mange campingbedrifter har gjort kvalitetsmessige oppgraderinger for å tiltrekke seg flere kunder og nye kundegrupper. Det går blant annet på tilrettelegging for barnefamilier, oppstilling av bobilplasser og nye serviceanlegg. I tillegg er vi til stede på de store campingmessene i Europa og selger Norge aktivt som campingland, sier Larsen.
Tirsdag er det konferanse om fremtidens campingnæring på Lillehammer. Representanter fra en rekke campingbedrifter er til stede på konferansen, som tar for seg hvordan campingnæringen kan fortsette å vokse. Arrangør er NHO Reiseliv, Norsk Turistutvikling og det nyetablerte samarbeidsprosjektet «Nasjonal klynge for campingnæringen».
Se også: