"Hjerterom "er et samarbeidsprosjekt som gir uforglemmelige ferieopplevelser til barnefamilier som ellers ikke ville hatt midler eller mulighetet til å dra på ferie. Initiativet ble startet av Erik Moen og Lloyd Tryland i Camping Sørlandet sammen med Blå Kors Ferier i 2014.
Donerer overnattingsdøgn
En rekke medlemsbedrifter i NHO Reiseliv er allerede med i prosjektet, og donerer flere tusen gratis overnattingsdøgn hvert år. Disse døgnene fordeler Blå Kors Ferier videre til familier som har søkt om ferieopphold.
«En bra sak å engasjere seg i»
Jan-Henrik Larsen er leder for campingavdelingen i NHO Reiseliv, og mener det er mange gode grunner til å engasjere seg i Hjerterom-prosjektet.
– Dette rett og slett er en veldig bra sak å engasjere seg i. Vi vet at det er mange familier som har et behov. I tillegg er det å feriere på en campingplass en ferieform som tiltaler mange, hvor flere av plassene har en lang rekke aktiviteter som de deltakende familiene kan være med på uten at det koster så mye, sier Larsen.
– Det at vi blir mer oppmerksomme på å hjelpe dem som trenger det, er blitt en del av samfunnsutviklingen, og er i seg selv svært verdifullt, mener Larsen.
Campingbransjen vokser
Camping er en bransje i vekst som satser sterkt på kvalitet, opplevelser og nye kundegrupper. Campingbedriftene bidrar til stor verdiskapning lokalt og regionalt.
– Næringen er inne i en god trend. Vi ser at interessen for å feriere i Norge både hos nordmenn og ikke minst hos utenlandske feriegjester er stor. Vi tror pågangen bare vil øke, også fordi NRK i sommer skal sende Sommeråpent fra en lang rekke camping- og feriesentre landet over. Da blir det camping minutt for minutt, forteller Larsen.