Luksuscamping trekker turister og penger til Norge

Publisert

Fire mørke campinghytter i tre i frodig naturlandskap. Elv i forgrunnen.

Explorer-hytter på Tromsø Lodge og Camping. Små og moderne hytter med høy standard. Foto: Tromsø Lodge og Camping

Ny rapport viser at campingbransjen omsatte for 3 milliarder kroner i 2022. Bransjen spås høy vekst i årene som kommer, som er gode nyheter for norsk reiseliv.

Jarle Buseth, bransjesjef for camping i NHO Reiseliv. Foto: NHO Reiseliv | Per Sollerman

Campingbransjen i Norge fortsetter å vokse og bidrar betydelig til norsk økonomi. En ny rapport fra Menon Economics, bestilt av NHO Reiseliv, viser at campingbransjen omsatte for 3 milliarder kroner i 2022 og bidro med 52 millioner kroner i skatteinntekter.  

– Camping er en viktig del av den norske reiselivsnæringen og bidrar til verdiskaping, aktivitet og arbeidsplasser i alle landets fylker. Det er en rimelig, fleksibel og naturnær ferieform som passer for alle, uansett alder, preferanser og budsjett. Bransjen er både robust og bærekraftig og har et stort potensial for videre vekst, sier Jarle Buseth, bransjesjef for camping i NHO Reiseliv. 

Camping er ikke det det engang var 

Med en verdiskapingsvekst på 120 prosent siden 2013, spås bransjen en lys fremtid. Den økende etterspørselen etter luksuriøse campingalternativer og høyere betalingsvillighet blant campingturister tyder på at bransjen vil fortsette å vokse frem mot 2030.  

Camping er spådd en noe høyere vekst enn hotellbransjen, og omsetningen kan nå 5 milliarder kroner i 2030, ifølge rapporten.  

– Campingplassene har utviklet seg enormt de siste årene. De har investert i serviceanlegg med baderom som er like fine som de man har hjemme. De har egne barnerom med artige barnedusjer og toaletter. Noen steder har de små basseng til de minste og lekeplasser med interaktive leker. På en campingplass i dag kan du finne alt fra domer og tretopphytter, til flotte glampingtelt som minner om de mest luksuriøse hotellrom, sier Buseth. 

Les rapporten og se tall og fakta om campingbransjen her

– Vi har et attraktivt produkt å tilby, og norske campingplasser har vært flinke til å møte nye krav til standard for kvalitet, og tilbyr nå både bedre komfort og fasiliteter. 

De siste årene har veksten vært sterkest fra utenlandsmarkedet, og utgjør nå en tredjedel av alle gjestedøgn. Tyskland og Nederland er de største markedene, men Sverige og Danmark er også viktige.  

Dominerer gjestedøgnene i Telemark 

Antall gjestedøgn på norske campingplasser har økt med 18 prosent siden 2013, til 7,9 millioner i 2023. Dette tilsvarer omtrent 20 prosent av alle kommersielle gjestedøgn i Norge. Campingplasser i Vestland og Innlandet har flest gjestedøgn, mens i Telemark utgjør camping halvparten av alle kommersielle gjestedøgn.

Det aller beste med å bo på Beverøya er at vi er opptatt av detaljer og gode medarbeidere som skal tilrettelegge på best mulig måte for gjesten. Gode servicebygg, butikk med varme rundstykker, mange aktiviteter for barn, flotte turmuligheter på bena, og sykkel eller kjøretur med bil. Det er nærhet til sentrum, Bø Sommarland og Lifjell, sier Astrid Kaasa, daglig leder ved Beverøya Camping i Bø. 

Lekeplass på Beverøya Camping i Bø. Foto: Visit Telemark

Skjult økonomisk motor 

Campingbransjen skaper jobber for 8 600 personer fordelt på en rekke bransjer. Forbruket fra campingturister var på 8,9 milliarder kroner i 2022, og bidro til en verdiskaping på 4,7 milliarder kroner. 

Norske campingturister bruker i snitt 1 100 kroner per døgn. 20 prosent går til overnatting, mens 30 prosent går til andre reiselivsbransjer som servering og opplevelser.  

– Norske campingturister bruker ikke så mye mindre penger enn det en gjennomsnittlig turist i Norge gjør på én dag. Dette gir svært positive ringvirkninger for lokalsamfunn landet over. De legger igjen penger i butikker, restauranter og attraksjoner, og skaper arbeidsplass og øker verdiskapingen, sier Buseth, som understreker at campingturisme er en viktig bidragsyter til norsk økonomi og lokalsamfunn.  

Økonomisk analyse av campingbransjen i Norge

Campingbransjen bidrar til verdiskaping, aktivitet og arbeidsplasser i alle landets fylker. Les høydepunktene og last ned rapporten “Økonomisk analyse av Campingbransjen i Norge” her.

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Mann i jakke med NHO Reiseliv-logo. Foto.
Portrett av en smilende kvinne. Foto
  • Vilde Larsen Hellum
  • Senior kommunikasjonsrådgiver

Oppdaterte tall om norsk reiseliv

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: