Regjeringens forslag om å innføre turistskatt på inntil fem prosent av overnattingsprisen for kommersielle overnattingssteder, inkludert campingplasser og bobilparker, møter sterk kritikk.
Villcamping kan bli et større problem
– Når lovlige og tilrettelagte alternativer blir dyrere, risikerer vi at flere turister velger bort campingplasser til fordel for gratis parkering i naturen eller på rasteplasser. Dette kan føre til mer forsøpling og økt slitasje på sårbare naturområder, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.
Sommeren 2024 var preget av mange klager på villcamping, spesielt i populære områder som Sogn og Lofoten. – Det er paradoksalt at et tiltak som skulle sikre bærekraftig turisme, kan ende med å forverre situasjonen for både naturen og lokalbefolkningen, sier Krohn Devold.
Eli Helga Grimsen, eier av Kjørnes Camping i Sogndal, deler bekymringen: – Vi ser allerede frustrasjon fra lokalbefolkningen. De lurer på hvem som har ansvar for bobiler som parkerer «overalt». Nå risikerer vi at problemet vokser ytterligere, sier hun.
En bransje under press
Campingnæringen har hatt en solid vekst de siste årene, med 7,9 millioner gjestedøgn i 2023 og en tredobling av antall bobilturister det siste tiåret.
– Campingnæringen skaper arbeidsplasser og verdiskaping i hele Norge, men dette forslaget rammer bedrifter som allerede bidrar til fellesskapet. Det er urettferdig at lovlydige aktører må bære kostnaden, mens villcamping og cruiseturisme går fri, sier Krohn Devold.
Grimsen påpeker også en skjev byrdefordeling: – Kommuner som Sogndal, med mange overnattingssteder, får hele ansvaret, mens nabokommuner med mange dagsbesøkende ikke rammes. Dette skaper en konkurransevridning som kan bli svært utfordrende for næringen.
Hva er løsningen?
NHO Reiseliv etterlyser mer målrettede tiltak for å regulere turisttrafikken og fordele kostnadene mer rettferdig. – Vi trenger løsninger som treffer de som forbruker mest og legger igjen minst. For eksempel kan regulering av villcamping og beskatning av dagsbesøkende og cruise bidra til å redusere presset på natur og lokalsamfunn, sier Krohn Devold.
Grimsen foreslår at lokale Visit-selskaper bør få en større rolle i å styre besøksbidraget: – De vet hvor skoen trykker og kan bidra til at midlene går til nødvendige tiltak som søppelhåndtering, toaletter og skilting.
– Målet må være å utvikle en reiselivsnæring som både er lønnsom og bærekraftig, og da trenger vi tiltak som støtter opp om dette, avslutter Krohn Devold.
Campingbransjen bidrar til verdiskaping, aktivitet og arbeidsplasser i alle landets fylker. Les høydepunktene og last ned rapporten “Økonomisk analyse av Campingbransjen i Norge” her.