Nytt prosjekt skal løfte camping

Publisert

40 campingbedrifter fra hele landet er med i et nytt nettverksprosjekt som skal gjøre campingnæringen mer attraktiv og lønnsom.

NHO Reiseliv, NHO Innlandet og Norsk Turistutvikling står bak nettverksprosjektet, som i første omgang har en varighet på tre år.  Innovasjon Norge bidrar med 750.000 kroner i året. I tillegg betaler bedriftene selv en egenandel for å delta.
 
Nettverksgruppa skal i 2014 gjennomføre flere markedsundersøkelser for å få rede på hva gjestene på norske campingplasser er fornøyd med og hva som kan forbedres. Det skal blant annet gjennomføres gjesteundersøkelser på de enkelte campingplassene i nettverksprosjektet samt markedsundersøkelser rettet mot brukere av campingkortet.  I tillegg planlegger nettverksgruppa å gjennomføre nettbaserte kurs for å bedre driftsrutinene, blant annet innenfor økonomi og vertskap.
 
Bruker 620 kroner i døgnet
 Det er de siste årene gjennomført flere undersøkelser knyttet til verdiskapingen i campingnæringen.
Hver campinggjest i Norge bruker i snitt 620 kroner i døgnet, ifølge fire forbrukerundersøkelser som er gjennomført i Nordland, Oppland, Møre og Romsdal og Telemark og Agder-fylkene i perioden 2006-2012. Tallene er justert til 2013-kroner ved bruk av konsumprisindeksen.
 
Undersøkelsene viser også at når en campinggjest bruker 1 krone på en campingplass, bruker vedkommende samtidig mellom 4 og 7 kroner utenfor campingplassen.
 
– Det har vært lite fokus på næringens samfunnsøkonomiske betydning og potensial i utviklingen av norsk reiseliv. Campingbedrifter bidrar, som flere rapporter viser, til stor verdiskaping lokalt. Nettverksprosjektet skal bidra til bedre samarbeid mellom enkeltbedrifter i næringen. Vi ønsker å utvikle nye anleggsformer som kan åpne for nye markeder og forlenget sesong, og bruke natur og kultur enda mer aktivt inn i campingproduktet, sier Jan-Henrik Larsen, avdelingsleder for camping i NHO Reiseliv.
 
– En supertrend
 Li Edelkoort fra Nederland regnes som en av verdens fremste trendforskere og har gjennom tre tiår tolket trendene for å gi folk et innblikk i fremtiden. Hun ser en trend i at folk søker et roligere og enklere liv, hvor campingferier, naturopplevelser og vandring i skog og fjell vil få sin renessanse.
 
– Camping kommer til å bli en supertrend. Vi kommer til å se en bredere interesse for friluftsliv og morsomme aktiviteter som turgåing og sykling, skriver trendguruen på siden sin på det sosiale mediet Pinterest.
 
– Norge representerer det som nå er svært ettertraktet; natur, klar og ren luft og muligheter for utendørsaktiviteter. Campingplassene selger opplevelser og tid til å koble av, og det er ingen grunn til at campingbedrifter ikke skal kunne konkurrere med bedrifter i andre deler av reiselivsnæringen.  Se for deg guidede turer på gode stier og veier og servering av kortreist mat ute i det fri. Det er et mål at gjester skal føle seg bekvemme på campingplassene, og at de skal kunne sove like godt på en campingplass som på et hotell, sier Jan-Henrik Larsen i NHO Reiseliv.
 
FAKTA OM CAMPING
 
*Totalt antall gjestedøgn for norske campingplasser i 2013 var 6,8 millioner. Det var 5,4 millioner norske og 1,4 millioner utenlandske overnattinger på campingplassene.
 
*Oppland er landets største campingfylke med 743.550 overnattinger i 2013. Nest største campingfylke er Vestfold med 571.275 overnattinger i 2013.
 
*Oppland er også landets største campingfylke målt etter antall campingplasser. I alt er det 98 campingplasser i fylket. Nordland har 73 campingplasser, og er fylket med nest flest campingplasser i Norge.
 
*Norske campingbedrifter har investert cirka 400 millioner kroner i oppgraderinger og nybygg de siste 4-5 årene.
 
*Det er totalt 824 statistikkpliktige campingplasser i Norge.
 
Kilde: SSB/NHO Reiseliv

Relaterte publikasjoner

  1. 10 gode råd

    10 gode råd for deg som vil lykkes med lokal virksomhet innen mat og reiseliv.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: