På Snowballkonferansen deltok administrerende direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold i en paneldebatt om reiselivet de neste ti årene (Foto: Kenneth Nordahl-Pedersen, Snowballkonferansen).
Kortreist mat, smarte løsninger og overturisme var noe av fokuset da 200 deltakere feiret den populære Snowballkonferansens 10-årsjubileum.
Snowball startet med reiselivsjournalist Doug Lansky, som utfordret salen til å tenke på hvordan man kan øke lønnsomheten per gjest, samtidig som man hindrer overturisme.
- En by kan ha turister, men turistene bør ikke ha byen, sa Lansky, med referanse til at populære turistmål kan drukne i for mange gjester.
Jenny Taipale fra Helsinki Marketing delte erfaringer fra den finske hovedstadens arbeid med å inkludere bærekraftige løsninger i videreutviklingen av reiselivet. I 2019 ble nemlig Helsinki tildelt utmerkelsen som Europas hovedstad for Smart Tourism, en anerkjennelse av steder som utvikler intelligente, innovative og inkluderende løsninger innenfor bærekraft, tilgjengelighet, digitalisering, og kultur og kreativitet.
Taipale tipset publikum om å fokusere på livskvaliteten til lokalbefolkningen, alltid stille spørsmål ved vedtatte løsninger, og ikke minst å dele kunnskap med andre aktører.
Også spanske reiselivsaktører var på plass for å dele sine erfaringer. Leire Bilbao fra VisitBenidorm fortalte om implementering av Smart Tourism i Benidorm. Bilbao konkluderte med at det å ha mye av den rette informasjon om sine gjester var viktig, og viste verktøyene de har brukt til å spisse informasjonsinnhentingen.
- For å ta de rette beslutningene om fremtidens reiseliv, trenger vi den rette typen data om gjestene våre. Ikke altfor mye data, men den rette informasjonen, sa Bilbao.
Bærekraft må formidles
Bård Huseby, eier av Fjærland Fjordstove, fortalte om sin søken etter svar på spørsmålet om hvorvidt turister virkelig bryr seg om hoteller tar bærekraftige valg.
Huseby fant ut at det absolutt finnes et segment av slike gjester, og at de var mest opptatt av synlige bærekraftige tiltak på hotellet. Dernest var synlighet på nettsiden viktig, mens miljøsertifisering kom på tredjeplass.
- Verdien av å innføre slike tiltak kommer først hvis man forteller gjestene om det, minnet Huseby salen om.
På Fjærland Fjordstove er derfor historiefortelling en aktiv del av matserveringen og hotellets utsmykking.
Marius Haugaløkken fra Gjendesheim har tatt et lignende grep. For Haugaløkken er det viktig at alle måltider serveres med en historie. Gjennom et godt samarbeid med lokale produsenter har Gjendesheim i syv år og 140 000 middager hatt et stort fokus på kortreist mat.
Fokus på tilgjengelighet
Flere av foredragsholderne på Snowball snakket om viktigheten av økt tilgjengelighet for reisende og besøkende gjester. Ole Keul fra Skiforbundet lanserte et mål om å fylle VM for parautøvere i 2021 med 15 000 publikummere, og lage den folkefesten som arrangementet fortjener. Geir Arne Hageland fra Funkibator AS snakket om sitt perspektiv på et tilgjengelig reiseliv. Han understreket at enkle løsninger for tilgang på fasiliteter er viktig.
Georg Sichelschmidt, reiselivssjef i Visit Lyngenfjord, var en av tilhørerne som nikket anerkjennende til presentasjonen om tilgjengelighet:
- Lyngenfjorden er en unik helårsdestinasjon med en velkommen atmosfære, men fortsatt en relativt ukjent region. Det gjør at vi kan tenke målrettet i utviklingen av området, og da er universell utforming veldig viktig, sier Sichelschmidt.
Om Snowballkonferansen
Snowballkonferansen er en nasjonal reiselivskonferanse med fokus på destinasjonsutvikling. Konferansen arrangeres av Visit Lillehammer i samarbeid med Høgskolen i Innlandet, NHO Reiseliv, Innovasjon Norge, Innlandet fylkeskommune, Regionrådet for Lillehammer-regionen og Regionrådet for Midt-Gudbrandsdalen.
Bildekarusell fra Snowballkonferansen
Bilder fra Snowballkonferansen 2020 på Lillehammer (Foto: Kenneth Nordahl-Pedersen, Snowballkonferansen)