Mer om destinasjonsselskaper
Sommerstemning i Oslo. Foto: VisitNorway.com.
Destinasjonsselskapene er en viktig bransje i NHO Reiseliv. Innenfor denne bransjen finner du landsdelsselskaper, visitselskaper og turistinformasjoner.
Sommerstemning i Oslo. Foto: VisitNorway.com.
Destinasjonsselskapene er en viktig bransje i NHO Reiseliv. Innenfor denne bransjen finner du landsdelsselskaper, visitselskaper og turistinformasjoner.
Destinasjonsselskap samler reiselivsaktørene og er en drivkraft i å utvikle helhetlige tilbud i sin region.
Destinasjonsselskapene ivaretar besøksforvaltning, bærekraft og destinasjonsledelse.
Selskapene binder reiselivsaktørene sammen og utvikler destinasjonens reiselivsprodukter.
Ved å samarbeide tett, markedsføre regionen og legge til rette for nye opplevelser, bidrar de til å styrke både reiselivsnæringen og lokalsamfunnene.
Norske destinasjonsselskaper er sentrale for å fremme bærekraftig reiseliv, styrke lokal verdiskaping og profilere regionene sine nasjonalt og internasjonalt.
De viktigste oppgavene for destinasjonsselskaper, inkluderer å fremme:
Bærekraftig reiseliv: Destinasjonsselskaper ivaretar arbeidet med Merket for bærekraftig reiseliv. Foto: Visit Bergen
Fjellbussen – et bærekraftig initiativ og destinasjonsutvikling: Gratis Fjellbuss fra Rjukan til Gaustablikk, korresponderer med skyttelbuss på fjellet og buss fra Notodden. Foto: VisitRjukan AS
Kompetanseorgan: Destinasjonsselskapene fungerer som bindeleddet mellom fylker, kommuner og næringen ved å tilby rådgivning og opplæring. Her fra møte mellom visit Haugesund of bystyret i Haugesund. Foto: Visit Haugesund
Global stemme: Destinasjonsselskapene representerer reisemålet ut i verden og tar ut effekten av overordnede strategier, kampanjer og markedsaktiviteter - som her ved NTW, Norwegian Travel Workshop. Foto: NHO Reiseliv
Tilgjengelighet: Destinasjonsselskapene gjør reisemålene enklere å finne og bestille gjennom bookingsystemer. her fra vinterpadling på Helgeland. Foto: Visit Helgeland
Tilgjengelighet: Destinasjonsselskaper gjør reisemålene enklere å finne og bestille gjennom bookingsystemer. Her fra turistkontoret på Prosteneset i Troms. Foto: Mats Gangvik
Destinasjonsselskaper i Norge har gjennom mange år bygd opp et omfattende nettverk og en verdifull kompetanse om reiseliv og vertskap. Denne helhetlige tilnærmingen bidrar til økt verdiskaping i regionene, der destinasjonsselskapene samarbeider med både lokale aktører, kommuner og fylker.
De fleste destinasjonsselskaper driver turistinformasjonen på sine reisemål. I tillegg utfører de vertskapsoppgaver og fungerer ofte som rådgivere for både kommuner og fylker. Disse tjenestene kobles gjerne til avtaler om tjenestekjøp og ulike anbudsprosesser.
Ulike finansieringsmodeller og bransjesammensetninger gjør at destinasjonsselskapenes mandater varierer fra region til region. Felles for dem alle er likevel en dedikert innsats for å fremme reiselivsnæringen og utvikle bærekraftige og attraktive reisemål i Norge.
NHO Reiseliv inviterer til ulike møter og nettverkssaminger for destinasjonsselskaper over hele landet. Se vår kalender for mer informasjon