Krav til autorisasjon av turistkontorer
For å få status som autorisert turistkontor med rett til å benytte i-skilt blir det stilt følgende krav.
For å få status som autorisert turistkontor med rett til å benytte i-skilt blir det stilt følgende krav.
Turistkontoret skal være plassert i lokaler som er sentrale og lett tilgjengelige for besøkende. Med bakgrunn i krav om åpningstider og krav om spesiell kompetanse hos medarbeidere anbefales ikke samlokalisering av turistkontoret med kommunens servicetorg.
Det skal i tillegg til kvalifisert informasjon kunne ytes service med tilleggstjenester som er relevante i forhold til de besøkendes behov. Turistkontoret skal, på lokalt og regionalt nivå, kunne gi korrekte og aktuelle detaljopplysninger samt foreta reservasjoner vedrørende:
Turistkontoret skal kunne gi korrekte og aktuelle opplysninger vedrørende:
I tillegg til å dekke lokalt og regionalt nivå skal turistkontoret gi informasjon om og yte service for nasjonale reisemål som vil være aktuelle, f.eks. som en del av en naturlig reiserute.
Turistkontoret skal ha eget telefonnummer og lett tilgjengelig kontaktinformasjon. Det anbefales å tilby tjenester som live chat.
Turistinformasjonskontoret skal ha tilgjengelig informasjonsmateriell som samsvarer med de tjenester som tilbys. Det stilles i tillegg krav til digital informasjon.
Turistkontor med Autorisasjon klasse 1 er et helårsåpent informasjonskontor. Turistkontorets åpningstider kan tilpasses lokale forhold, men skal som hovedregel være åpent minimum 55 timer i det som defineres som høysesong på stedet og minimum 37,5 timer i lavsesong. Helsårsåpent kontor skal ha tilgjengelig informasjonsmateriell fra andre destinasjoner i landet.
Åpningstider:
Lavsesong – 37,5 timer.
Høysesong – 55 timer.
Satelittkontor er et sesongkontor som er faglig og driftsmessig underlagt et helårig kontor. Kontoret skal merkes rødt og skal kunne tilpasse åpningstidene etter antall registrerte turistbesøk i en gitt tidsperiode.
Turistkontorets åpningstider kan tilpasses lokale forhold, men skal som hovedregel være åpent minimum 35 timer i det som defineres som sesong på stedet. Daglig åpningstid tilpasses lokale forhold. NHO Reiseliv kan gi dispensasjon fra dette etter søknad.
Åpningstidene skal være oppslått ved inngang sammen med henvisning til hovedkontor (grønt kontor) utenom åpningstiden.
Elektronisk turistinformasjon er en tilgjengelig plassert infokiosk som er faglig og driftsmessig underlagt et helårig kontor. Teknisk leverandør av infokiosk skal være produsent av infokiosk. I tillegg skal infokiosken:
Lederen på brukerstedet har ansvar for å informere medarbeidere om infokiosk og bruke brukerveiledningen som en del av opplæringsprogrammet. Medarbeidere på brukerstedet må kontakte infokioskansvarlig ved tekniske problemer. Medarbeidere kan henvise besøkende til infokiosk. Medarbeidere skal ha kunnskap om kontaktinformasjon til turistkontor på destinasjonen.
Infokioskansvarlig er bindeleddet mellom infokioskprodusent og brukersted. Infokioskansvarlig har ansvar for at leder på utplasseringssted har tilgang til brukerveiledningen.
Turistkontor med Autorisasjon klasse 2 er et sesongåpent informasjonskontor. Turistkontorets åpningstider kan tilpasses lokale forhold, men skal som hovedregel være åpent minimum 37,5 timer i det som defineres som sesong på stedet.