Håper at utenlandske gjester kan redde sesongen

Publisert

#205

Glesvær Rorbu i Øygarden Kommune. Daglig leder/driver Bente Blomvågnes-Bakke. Foto: Karianne Heimvik.

Gode tall i fellesferien erstattes av mørke skyer i august. På Glesvær Rorbu venter de spent på grenseåpningen 15. juli.

Bente og Hans Arne Blomvågnes-Bakke er femte generasjonseiere av Glesvær Rorbu, en liten familiebedrift sør på Sotra utenfor Bergen, med røtter helt tilbake til 1664. Havfiskebedriften og overnattingsstedet er et paradis for byfolk, et naturlig samlingssted for lokalsamfunnet og et yndet reisemål for utenlandske turister.

– Vi har gjester som har kommet til oss i over 20 år, og som sier at de kommer hjem til oss på ferie. Vi er en stor familie her og ønsker at gjestene våre føler at de er godt ivaretatt, sier gründer Bente Blomvågnes-Bakke.

Halvparten av de utenlandske gjestene som besøker Glesvær Rorbu er fra Tyskland. Land som Nederland, Tsjekkia, Østerrike, Russland, Ukraina og Sveits er også godt representert. Blomvågnes-Bakke opplever nå en økende interesse blant de faste utenlandske gjestene om å bestille et besøk i juli eller august, men merker at de holder litt igjen til det blir klart hvilke land Norge åpner grensene for 15. juli.

På idylliske Glesvær Rorbu sier mange av gjestene at de kommer hjem til vertene på ferie. Foto: Aasheim media.

– Vi syns de nye reiserestriksjonene fremdeles er litt vanskelige å forholde seg til. Siden de kan endres hver 14. dag må vi legge mye ansvar på våre gjester med at de må vurdere om de ønsker å ta sjansen på å holde på bestillingen sin eller flytte den til neste år, sier Blomvågnes-Bakke.

Hun opplever at en del gjester tar da sjansen på å komme. September er fullbooket av tyske gjester, og ifølge en ny undersøkelse fra Innovasjon Norge vurderer 2,2 millioner nordmenn å besøke Norge de neste månedene. For august ligger Glesvær godt under normal omsetning, men håper at dette bedrer seg når flere nordmenn bestiller. Norske gjester har nemlig en tendens til å vente på værmeldingene før de reseverer plass. 

Lave smittetall et konkurransefortrinn

På Glesvær Rorbu har utarbeidet smittevernrutiner basert på NHO Reiselivs bransjeveileder. Blomvågnes-Bakke forteller at selv om de alltid har jobbet godt med smittevern, har de nå økt frekvens på rengjøring av overflater, fokus på god håndhygiene og håndtering av sengetøy og løse puter i sofaer. Før ankomst får alle gjestene en informasjonsmail om smittevern.

Havfiskebedriften Glesvær Rorbu på Sotra håper at utenlandske turister kan forlenge sesongen (Foto: Glesvær Rorbu).

Administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, sier at Norges gode smittesituasjon og smittevernrutiner kan bli et konkurransefortrinn de neste månedene.

– Vi tror det er en langsiktig fordel for Norge å være et land med lite smitte. Pandemien er ikke over med denne sommeren, og å være et rent og tilnærmet smittefritt land er en god ting å profilere seg med utover høsten, sier hun i et intervju med NTB.

Korona-stans i høysesongen

Glesvær Rorbu er en helårsdrift, men opplevde som mange andre at høysesongen ble startet midt i korona-nedstengingen. Bedriften brukte tiden til å pusse opp og forberede seg i et roligere tempo til sesongen.

– Vårt største problem er at vi i lavsesongen lever på det vi har tjent i høysesongen, sier Blomvågnes-Bakke.

Hun ser for seg to hovedutfordringer i tiden fremover: Høye lønnskostnader og dekning av faste kostnader i lavsesongen.

– For å holde våre ansatte i jobb året rundt gjør vi vanligvis vedlikeholdsarbeid og vasker ned alle innendørsområder når vi har mindre gjester. Lønnskostnadene kan bli problematiske når vi har så lav inntjening som vi har i år, påpeker Blomvågnes-Bakke.

Hun tror også det blir utfordrende å dekke faste kostnader utenfor høysesongen, skal betale for både strøm, husleie, forsikring etc. så kan det bli vanskelig uten støtte. Normal drift tror ikke Blomvågnes-Bakke på før en vaksine er utviklet, kanskje ikke før i 2022. 

Gode bookingtall for julen, men strekk i laget

Situasjonsanalyse for norsk reiseliv

Resultater fra NHO Reiselivs medlemsundersøkelse november 2024

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: