Hvordan prise og selge opplevelser?
Tjener opplevelsesbedriften din penger? Har du kalkulert deg frem til rett pris? Og har du funnet de riktige gjestene?
Tjener opplevelsesbedriften din penger? Har du kalkulert deg frem til rett pris? Og har du funnet de riktige gjestene?
Skal driften være lønnsom, må du kalkulere godt og ta høyde for mange ting. Har du tatt med forsikring og avskrivninger i din priskalkyle? Hva med salg, markedsføring og uforutsette hendelser? Se filmene om Sivert og bli inspirert:
Hvilket prisnivå ønsker du å ligge på?
- Høy kvalitet / høy pris: "Sparer ikke på kostnadene"
- God kvalitet / moderat pris: "Value for money"
- Lav kvalitet / lav pris: "Budget". Enkelt, appellerer til et bredt marked.
Når du selger turer til grupper må du følge med på utgiftene underveis og vurdere om du har vært realistisk i planleggingen. Noter utgifter som ikke er lagt inn i det opprinnelige budsjettet: Hvis du hadde budsjettert med 500 kr pr dag for transport, men leverandøren skrur prisen opp til 650 kr, må du fange det opp.
Følg med på hvilke av dine opplevelser som selger, og når. Sjekk månedlig og vurder hva slags prisjusteringer som gjør det best mot din målgruppe. Vurder også om det du tilbyr er i tråd med forretningskonseptet ditt. Kan det være lurt å gjøre noen justeringer; for eksempel droppe noen aktiviteter og satse mer på andre ting som selger bedre?
En verdibasert prisfilosofi anbefales for bedrifter som leverer helt unike og differensierte opplevelser. Ved å bruke en verdibasert prisfastsettelse til en opplevelsesreise, tar man hensyn til kostnadene for turen, med tillegg (eller rabatt) basert på differensierende særegenheter. Eksempel:
I bedriftsøkonomien finnes det ulike måter å sette opp kalkyler på. I denne videoen lærer du litt om to kalkylemetoder - selvkostmetoden og bidragsmetoden. Det finnes flere slike videoer på YouTube, og det går an å melde seg på kurs. Medlemmer er velkomne til å delta på kalkuleringsverksted hos NHO Reiseliv 19. september 2018. Det kan også være lurt å kontakte din lokale regnskapsfører for å få hjelp til å kalkulere.
Innføring i salg til incoming turoperatører. Last ned temaheftet, som ble utarbeidet som ett av tiltakene i prosjektet Incoming 2016.