Fortsatt god omsetning av heiskort i norske alpinanlegg

Publisert

Flotte forhold i Hafjell. Illustrasjonsfoto: CH - Visitnorway.com.

Alpinanleggene går mot nye rekorder, og det til tross for en moderat snøvinter i mange byer og bynære områder.

I fjorårssesongen omsatte alpinanleggene heiskort for nesten 1,1 milliard kroner. Det var ny rekord. Ved utgangen av februar ligger en samlet norsk alpinbransje seks prosent over fjorårets heiskortomsetning. Det opplyser Alpinanleggenes Landsforening (ALF) i en pressemelding.

– Trenden med aktivitetsferier og helgeopphold er sterk både blant nordmenn og utlendinger. Derfor øker heiskortsalget i norske alpinanlegg selv i varme vintre som i 2017.
Administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.

– Godt alpintilbud selv i snøfattige år

I Oppland, Hedmark og Buskerud, der de største alpinanleggene ligger, er det økning både i februar og totalt hittil i sesongen 2016/2017.

Les også: Ny app gir oppdatert informasjon om norske skianlegg

Krohn Devold peker på at moderne snøkanonanlegg forlenger sesongene og gjør alpinaanleggene mindre sårbare mot svingende temperaturer.

Hun støttes av generalsekretær Camilla Sylling Clausen i Alpinanleggenes Landsforening.

– Selv i snøfattige år klarer bransjen å levere et godt alpintilbud. Norske alpinanlegg som ligger relativt langt nord, har et geografisk konkurransefortrinn sammenlignet med alpelandene. Vi ser en stadig økning av gjester fra utlandet, og særlig fra Storbritannia og Tyskland. Det gleder oss naturligvis å se at markedsarbeidet gir resultater, sier Sylling Clausen.

– Den mest solrike skisesongen fortsatt foran oss

– Det viktigste for norske skidestinasjoner nå er å minne om gode snøforhold til tross for sen påske, og friste skientusiastene til å utnytte den beste og mest solrike skisesongen som vi fortsatt har foran oss med påske- og pinseturer som høydepunkter for vårskientusiastene, sier Krohn Devold.

Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: