Opplevelsesturismen vokser
Rafting på Voss. Foto: Asgeir Helgestad/Artic Light AS/visitnorway.com.
Flere steder i landet meldes det om sterk vekst i salg av opplevelser og aktiviteter så langt i sommer.
Rafting på Voss. Foto: Asgeir Helgestad/Artic Light AS/visitnorway.com.
Flere steder i landet meldes det om sterk vekst i salg av opplevelser og aktiviteter så langt i sommer.
En ringerunde NHO Reiseliv har tatt til opplevelsesselskaper, viser at pilene peker bratt oppover mange steder.
Reiselivsbedriften XXLofoten, som tilbyr ulike aktiviteter, opplevelser og ekspedisjoner, melder om eksplosiv vekst.
– Vi hadde 2000 individuelt pakkede turer i 2016. Vi passerer 3000 i disse dager, og vi regner med å passere 4000 i løpet av sommersesongen, sier partner og aktivitetsleder Geir Martin i XXLofoten.
Martin opplever at turismen nå sprer seg til flere deler av året.
– Toppene kommer tettere, og i år hadde vi stor trafikk allerede tidlig i mai. Vi har lykkes med å ha god drift hele året, sier Martin, som forteller at kajakk og fisketurer er bestselgerne sommers tid, mens lofotfiske, trugeturer og nordlysopplevelser er mest populært om vinteren.
Tilbakemeldinger fra andre reiselivsaktører:
– Satsing på tidligere sesongstart og senere sesongavslutning, gjerne kombinert med nye tilbud, gir vekst. Det som tidligere kunne være sesong fra juni til september, er nå blitt til en sesong som varer fra mars til oktober, forteller reiselivsdirektør Hans Jørgen Andersen i Reisemål Hardangerfjord.
Ingen reiselivsbransjer vokser mer enn nettopp opplevelsesbransjen. I 2013 skapte denne delen av reiselivet verdier for 8 milliarder kroner. Det er nær en tredobling fra 2001, viser rapporten «Verdiskapingsanalyse av reiselivsnæringen i Norge».
– Norske reiselivsbedrifter er veldig gode til å kommersialisere opplevelser som tar utgangspunkt i norsk natur og kultur, og det skapes stadig flere arbeidsplasser. Spennet i opplevelser er bredt, fra RIB-utflukter, laksesafari og klatreparker til luftige «ziplines», guidede toppturer, rafting og opplevelser i en større skala, for eksempel der man lever som vikinger i en periode, sier kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad i NHO Reiseliv.
Hun forteller at opplevelsesbransjen har fått et mye større marked de siste årene.
– Der bransjen tidligere rettet seg mot firmaturer og større grupper i stor grad, selger de nå opplevelser til både kurs-, konferanse- og firmamarkedet og det private ferie- og fritidsmarkedet.
– Tiden med passive turister er forbi for lengst. Besøkende til Norge vil i stadig større grad fylle ferien med meningsfullt innhold og realisere seg selv når de er her, sier Habberstad.