Vinterreiselivet i Tromsø får egen tv-serie på TVNorge
Antallet turister som flokker til Tromsø for å få et glimt av nordlyset, er mangedoblet på få år. Nå får nordlyset sin egen tv-serie.
Antallet turister som flokker til Tromsø for å få et glimt av nordlyset, er mangedoblet på få år. Nå får nordlyset sin egen tv-serie.
Dokuserien «Jakten på nordlyset» har premiere på TVNorge 2. januar. Serien, som skal gå i beste sendetid i 10 uker, følger flere av menneskene som gjør sitt beste for å tilfredsstille nysgjerrige besøkende fra fjern og nær.
– Det å jobbe med nordlyset, med gjester som har reist jorda rundt, og gjerne spart penger i årevis for å komme, og som så gråter av glede over å oppleve nordlyset, det er en følelse det er vanskelig å beskrive, sier Gunnar Hildonen, NHO Reiseliv-medlem gjennom selskapet GuideGunnar og en av Tromsøs aller mest erfarne nordlysguider.
Med i serien er også Hans-Olav Holtermann Eriksen, daglig leder i Lyngsfjord Adventure, og Ida Jakobsen, daglig leder på Tromsø Camping, begge medlemmer i NHO Reiseliv og lokale entreprenører som har satset alt for å følge drømmen om å leve av reiseliv.
For fem år siden omsatte vinterreiselivet i Tromsø for 90 millioner kroner. I fjor la turister igjen 1,6 milliarder kroner i Nord-Norge i vintersesongen, skriver TVNorge i en pressemelding.
Visit Tromsø anslår at det i 2017 er over 200 bedrifter som tilbyr vinteraktiviteter. Hundekjøring, reinsdyrmating, skuterturer, trugeturer og verdens nordligste whiskydestilleri er kun noen av aktivitetene turistene lokkes med.
Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) oppgir 83 prosent av turistene i Tromsø nordlyset som hovedgrunnen til besøket. I fjor ble det å oppleve nordlyset i Norge kåret av avisen The Guardian til den aktiviteten flest briter ønsker å oppleve før de dør.
– I «Jakten på nordlyset» får vi møte dedikerte mennesker som virkelig har en lidenskap for det de driver med. Dette er mennesker med driv, engasjement og entusiasme, og det er spennende å følge dem i deres hverdag, sier Sverre Nordbø, programsjef i Discovery Networks.
Serien ble spilt inn gjennom hele vinteren 2017, og 2.januar klokken 21.30 braker det løs på TVNorge.