Klatreparken Høyt og lavt er en av mange av NHO Reiselivs medlemsbedrifter innen opplevelsesbransjen som nå kan ta i bruk vår bransjeveileder for smittevern (Foto: Høyt og lavt).
Klatreparken Høyt og lavt er åpen for gjester, med nye smitteverntiltak. Nå har NHO Reiseliv laget en bransjeveileder for opplevelsesbedrifter.
Klatreparken Høyt og lavt er en av NHO Reiseliv sine medlemmer innen opplevelsesbransjen som har åpnet igjen, tross koronakrisen. Høyt og lavt drifter 14 parker rundt om i Norge, som består av klatreløyper i trær eller stolper med utfordrende hindre i mellom.
Daglig leder og gründer Hans Chr. Wilson forteller at bedriften var tidlig ute med å lage en risikoanalyse og å kontakte kommunelegen for å gjøre klart til en gjenåpning. Bedriften har hatt god dialog med leverandørene. Wilson understreker hvor viktig god opplæring av de ansatte i de nye rutinene har vært for Høyt og lavt:
– Vi har gjennomført informasjonsmøter og opplæring via digitale møter med våre parkledere rundt om i landet. De gjennomførte så opplæring av de ansatte i parkene. Det har vært viktig for oss at de ansatte skal føle seg trygge på jobb, og å være godt kjent med rutinene slik at de kan svare godt på spørsmål fra gjestene, sier Wilson.
Wilson har daglige møter med parklederne for å samle tilbakemeldinger på det nye opplegget. Før oppstart laget Høyt og lavt et skriv til kommuneleger som daglige ledere rundt om i parkene sendte til de lokale myndighetene.
Nye rutiner på plass
Etter risikoanalysen har Høyt og lavt rigget om mottak av gjester, satt opp pleksiglass, endret rutiner for utstyrsutlevering, booking av billetter og renhold.
– Det handler om å finne en balanse mellom tiltak som er helt nødvendig og fornuftige tiltak. Det er viktig å komme i gang igjen med en trygg drift og å få de ansatte tilbake i jobb. Høyt og lavt har fått veldig gode tilbakemeldinger fra gjester og personalet på vårt opplegg, sier Wilson.
En aktiv sommer i vente
Wilson er glad for at NHO Reiseliv nå har publisert en bransjestandard for opplevelsesbedrifter, og håper at mange vil bruke den i gjenåpningen av sine bedrifter. Han håper også at nordmenn vil være villige til å bruke penger på aktiviter i eget land fremover:
– Jeg håper at nordmenn er flinke til å tenke bredt og bruke penger på aktiviteter i Norge. Gresset er ikke grønnere på den andre siden av veien eller landegrensen, og for eksempel er det rimeligere å klatre i parker her i Norge enn i Storbritannia, avslutter Wilson.
Håper mange tar i bruk veilederen
Bransjesjef Dagny Øren i NHO Reiseliv er glad for at veilederen nå er publisert og håper at så mange som mulig vil ta den i bruk. Hun håper så mange opplevelsesbedrifter som mulig skal kunne ta imot gjester og ansatte i tiden som kommer.
– Opplevelsesbedriftene har i likhet med resten av reiselivet blitt svært hardt rammet av koronakrisen. Mange av våre medlemmer er sesongbedrifter og er avhengige av å ha en god sommersesong. Jeg håper at den nye veilederen fra NHO Reiseliv vil hjelpe bedriftene å følge smittevernrådene fra myndighetene, og sikre at gjester kan føle seg trygge på å ha et aktivt år med de mange utrolige opplevelsene som våre medlemmer kan by på, sier bransjesjef Dagny Øren.
Hygiene, kontakthyppighet og isolasjon
Bransjeveiledningen tar utgangspunkt i de tre bærende pilarene for smittevern som Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet har basert sine veiledere på: God hygiene; Redusert kontakthyppighet mellom personer; og at Syke personer skal være i isolasjon/ karantene.