Ny rapport: Utendørs opplevelser skaper verdier til 3,8 milliarder

Publisert

|

Sist endret

Familie på sykkelsti i skogen. Foto.

Trysil Bike Arena. Foto: Jonas Hasselgren

Utendørs opplevelser skaper arbeidsplasser i hele Norge, og verdiskapingen i bransjen har økt fra 1,5 milliarder til 3,8 milliarder over en tiårsperiode.

Opplevelser har store ringvirkninger: Opplevelser i naturen er ofte hovedårsaken til at turistene kommer til Norge. Denne rapporten understreker at bransjen også bidrar solid til verdiskaping og mange arbeidsplasser, Kristin Krohn Devold og Ole Erik Almlid. Foto: Tom Aksel Mathisen

Utendørs opplevelser er en næring i sterk vekst, som har store ringvirkningseffekter i hele Norge. Dette viser en fersk rapport  gjennomført av Menon Economics på opprag av NHO Reiseliv.

Rapporten Utendørs opplevelser i Norge, en verdiskapings- og ringvirkningsanalyse, tar for seg utviklingen i økonomiske nøkkeltall for bransjen og ringvirkninger av bransjens aktivitet. 

Mer enn doblet verdiskaping på ti år

Menon Economics viser at verdiene som skapes i og av utendørs opplevelsesbedrifter, har økt fra 1,5 milliarder i 2012 til 3,8 milliarder i 2022. Dersom vi inkluderer enkeltpersonsforetak innen havfiske, øker verdiskapingen til 4,1 milliarder. 

Tar vi i tillegg med ringvirkningene, ser vi at utendørs opplevelser i 2022 la grunnlag for totalt 7 milliarder kroner i samlet verdiskaping og 10 100 arbeidsplasser i hele landet. 

– Vi vet at utendørs opplevelser, fra slalåm og kajakkpadling til nordlys, hvalsafari og fornøyelsesparker, blir stadig viktigere for turister i Norge. Denne rapporten viser at bransjen også bidrar solid til verdiskaping og mange arbeidsplasser, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold.

FAKTA

Direkte verdiskaping fra bedrifter som driver utendørs opplevelser har økt fra 1,5 milliarder i 2012 til 3,8 milliarder i 2022. 

Les mer og last ned rapporten

– Bidrar til arbeidsplasser og gode lokalsamfunn

Det er klart størst verdiskaping blant bedriftene i gruppen opplevelsesanlegg, som inkluderer skianlegg, golfbaner, fornøyelse -og klatreparker. Disse sto for 60 prosent av den totale verdiskapingen i 2022 – til sammen over 2,3 milliarder kroner. Foto: Høyt og lavt

Reiseliv er valgt som en av Norges fem prioriterte eksportsatsinger, med mål om at eksporten skal øke med 50 prosent frem mot 2030.  

Utendørs opplevelser spiller en viktig rolle i denne satsingen fordi opplevelser i naturen ofte er hovedårsaken til at turistene kommer til Norge. Det finnes opplevelsesbedrifter i by og bygd i hele Norge, og næringen bidrar derfor til arbeidsplasser og gode lokalsamfunn i hele landet, sier administrerende direktør i NHO Ole Erik Almlid. 

Les også: Reiseliv er eksport

I rapporten er utendørs opplevelser kategorisert i fire grupper: Opplevelsesanlegg (for eksempel skianlegg, golfbaner, fornøyelse -og klatreparker), opplevelsesaktiviteter (for eksempel nordlyssafari, hundespann og tilrettelagte turer i naturen), sjøbasert passasjervirksomhet (for eksempel hvalsafari og båtsightseeing) og sjøbaserte opplevelsesaktiviteter (for eksempel havfiske, kajakk, vannsport og badstue). 

Det er klart størst verdiskaping blant bedriftene i gruppen opplevelsesanlegg. Disse sto for 60 prosent av den totale verdiskapingen i 2022 – til sammen over 2,3 milliarder kroner.  

Verdiskapingen er størst i Innlandet fylke: 616 millioner kroner i 2022. Deretter følger Vestland (486 millioner) og Viken (474 millioner). 

Utendørs opplevelser er viktig for alle deler av reiselivet 

Utendørs opplevelser la i 2022 grunnlag for totalt 7 milliarder kroner i samlet verdiskaping. Av dette var 2,9 milliarder indirekte verdiskaping, altså knyttet til aktiviteter bakover i verdikjeden.  

I tillegg vet vi at de som deltar på utendørs opplevelser, ofte bor på hotell og går ut og spiser i nærområdet. Derfor har utendørs opplevelser også store ringvirkninger for resten av reiselivet, sier Krohn Devold.  

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

En smilende kvinne med NHO REISELIVs logoen på jakka si. Foto.

Utendørs opplevelser

- En drivkraft for besøks- og bolyst

Utendørs opplevelser la i 2022 grunnlag for totalt 10 100 arbeidsplasser og 7 milliarder kroner i samlet verdiskaping. Det skaper viktige ringvirkninger i bygd og by.

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: