Opplevelsesturisme har blitt big business

Publisert

Kvinne og mann koser med to hunder foran en hundegård.

Administrerende direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold besøkte Torkil Hansen på Tromsø Villmarkssenter i forbindelse med den nye rapporten som viser stor vekst i verdiskaping knyttet til utendørsopplevelser. Foto: NHO Reiseliv

Nordlyssafari, kajakkpadling, skianlegg og klatreparker. Utendørsopplevelser har blitt big business, og verdiskapningen er mer enn doblet på 10 år.

– Det er helt klart en trend at opplevelser har blitt viktigere for reisende. Turister vil ikke bare dra på sightseeing, de vil ut i naturen og oppleve noe. Dette er gode nyheter for Norge, som har fantastisk natur og mange flotte opplevelser, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold.  

Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv foran Tromsø Villmarkssenter. Foto: NHO Reiseliv

En ny rapport utarbeidet av Menon Economics på oppdrag fra NHO Reiseliv viser at verdiskapningen i bransjen er mer enn doblet de siste 10 årene, fra 1,5 milliarder i 2012 til 3,8 milliarder i 2022.  

Med ringvirkningene la bransjen i 2022 grunnlag for totalt 7 milliarder kroner i samlet verdiskaping og 10 100 arbeidsplasser i hele landet. 

Økningen i opplevelsesturisme i Norge er en del av en global trend. I USA var friluftslivsindustriens årlige bidrag til den nasjonale økonomien i 2022 på 1,1 billioner dollar. Det er mer enn olje- og gassutvinning og gruvedrift til sammen. 

Action hele året 

Aller størst er verdiskapingen i fylkene Innlandet, Vestland, Viken og Troms og Finnmark.  

De store skianleggene er et solid bidrag til verdiskapingen.  

– Trysil og Hemsedal er eksempler på anlegg som er ski-eldorado på vinteren og sykkelmekka på sommeren. Dette er gode eksempler bedrifter som har klart å utvide sesongene og nå har et godt tilbud store deler av året.  Det betyr mye, både for tilreisende og de som bor der, sier Devold.  

Nordlyssafari, havfisketurisme, rafting, hvalsafari, taubaner, familieparker, golfbaner, RIB-turer og badstue er andre eksempler på opplevelser som bidrar til veksten.  

Ski på vinteren og sykling på sommeren og høsten. Trysil byr på et eldorado av utendørs opplevelser. Foto: Jonas Hasselgren

Spår fortsatt høy vekst 

Menon Economics forventer at aktivitets- og kulturbransjen vil ha en høyere årlig vekst enn reiselivsnæringen som helhet frem mot 2030.    

– Norge har alt som skal til for å bli verdensledende på opplevelsesturisme. Å utvikle gode opplevelser i hele landet vil bli viktig for å nå målet om å utvide sesongene og spre turistene til flere steder, sier hun.  

Bedre skuldersesonger 

En som merker at turister vil oppleve mer, er Torkil Hansen. Han er styreleder på Tromsø Villmarkssenter, en av veteranene i bransjen med over 30 års historie.  

Tromsø Villmarkssenter er en relativt stor opplevelsesbedrift i nord, med 35 ansatte i lavsesong og 65 i høysesong. Turistene kan blant annet være med på hundekjøring, nordlyssafari og valpetrening med håpefulle huskyer.  

Han forteller at det er stor pågang fra gjester, og at de sprer seg mer utover hele året.  

De store ski-anleggene legger grunnlag for mye av verdiskapingen innen utendørs opplevelser, som her på toppen av Geilo. Foto: Paul Lockhart

– Før var september og oktober lavsesong. Nå har vi fått så mange bookinger for oktober at vi har måtte fremskynde ferien så de ansatte er tilbake til innrykket. Skuldersesongene har blitt mye bedre, sier Hansen.  

Han forteller at et besøk på villmarkssenteret frister mange typer turister. 

– Det har blitt mye mer internasjonalt. Før kom det hovedsakelig tyskere, nå kommer turistene fra over alt. Valpeturene er veldig populære blant familier med små barn. Vi har endret litt på produktet og satser nå mer på mindre grupper og familier. Vi er mer opptatt av å tilby god kvalitet enn å ha stor vekst i årene fremover, sier Hansen.  

Rapport: Verdien av utendørs opplevelser

Utendørs opplevelser skaper store ringvirkninger og viktig verdiskaping i hele Norge. Last ned og les høydepunktene fra rapporten "Utendørs opplevelser i Norge: en verdiskapings- og ringvirkningsanalyse" her.

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

En smilende kvinne med NHO REISELIVs logoen på jakka si. Foto.
En kvinne med briller og mørk dressjakke. Foto

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: