Slik får du gjestene til å bli lenger

Publisert

En mann som står på en brygge md havet i bakgrunnen.. Foto

Ronny Brunvoll fra Visit Svalbard delte sine tanker om lengre oppholdstid på Norsk Opplevelseskonferanse i Bodø. Foto: Hege Paulsen Bråtner | NHO Reiseliv

Alle er enige om at vi må få gjestene til å bli lenger, men hvordan skal vi få det til? Ronny Brunvoll fra Visit Svalbard delte gode råd på Norsk Opplevelseskonferanse i Bodø.

Å få gjester til å bli lenger, snakkes det mye om i norsk reiseliv. Lengre oppholdstid kan bidra til reduserte klimautslipp, bedre inntjening og mer fornøyde gjester. Men hvordan skal vi få til dette i praksis?

Vi kan ikke slutte å fly, det er ikke et alternativ for verdensturismen. Men vi må sørge for at gjester som flyr, blir lenger på destinasjonen. Bærekraft er et begrep som ofte blir litt latterliggjort, og det synes jeg er dumt. Vi må heller fylle bærekraftsbegrepet med godt innhold, sier Ronny Brunvoll, daglig leder i Visit Svalbard.

På Norsk Opplevelseskonferanse som gikk av stabelen i Bodø 29. og 30. oktober, sto han på scenen med foredraget "Forlenget oppholdstid – klimabløff eller kinderegg?".

Foredraget føyde seg godt inn i tematikken for Norsk Opplevelseskonferanse 2024. Bærekraft, besøksforvaltning og regenerativt reiseliv var det det ble snakket om, både fra scenen og i pausene på Quality Hotel Ramsalt i Bodø.

– Gjør det enkelt å bli lenger

Ronny Brunvoll fortalte at gjennomsnittlig oppholdstid på Svalbard er 2,9 døgn.

– Når folk først har reist så langt som til Svalbard, bør vi få dem til å bli lenger enn snaut tre dager. Og for å få til det, må vi gjøre det enklere å bli lenger, sier Brunvoll.

Han har flere eksempler på hva som kan gjøres:

  • Vi bør kommunisere tydelig, både på nettsider og til de som tar kontakt direkte, at på dette stedet bør du bli i én uke. Det innebærer for eksempel å legge ut forslag til seks-syv dagers program på nettsidene, ikke program for to-tre dager, slik mange gjør i dag.
  • Vi kan underbygge budskapet med ordene vi bruker. Vi kan for eksempel snakke om "din uke" i stedet for ditt opphold i markedsføringen.
  • Vi må gjøre det enklere å planlegge og booke hele oppholdet på forhånd. Dette fordrer et godt samarbeid mellom de ulike aktørene i reiselivet.

Basecamp Explorer Gruppen, Svalbard. Foto: Basecamp Explorer AS

Store gevinster

Brunvoll legger ikke skjul på at Svalbard er i en litt spesiell situasjon.

– På grunn av isbjørnfaren, må man bruke guide på Svalbard. Det gjør nok at turister som kommer til oss, planlegger mer av reisen på forhånd. Og da har vi god mulighet til å påvirke dem til å planlegge et lengre opphold, sier Brunvoll.

Han sier det er potensielt store gevinster hvis vi lykkes med lengre opphold.

– Lengre oppholdstid vil føre til lavere klimaavtrykk, og jeg tror det vil bidra til bedre kvalitet for turistene. Blir man lenger på et sted, er man mer fleksibel med tanke på uforutsigbart vær – man må ikke dra på fjelltur akkurat den dagen det blåser som verst. Lengre opphold vil også gi mulighet til mer tilknytning til kultur og historie, sier Brunvoll.

Han tror at lengre opphold også vil føre til mindre frustrasjon hos lokalbefolkningen.

– Stressturisme er det ingen som liker. Folk som blir lenger, gir mer ro. Vi har også en formening om at lengre opphold vil kunne føre til bedre inntjening, selv om vi ikke kan dokumentere dette per nå. Så det er mye i potten og god grunn til å jobbe for dette, sier han.

Andre høydepunkt vi tar med oss fra Norsk Opplevelseskonferanse 

Mats Alfsen fra Trevarefabrikken sto på scenen under Norsk Opplevlseskonferanse i Bodø i 2024. Foto: NHO Reiseliv

CopenPay: For å fremme bærekraftig turisme, har Visit Copenhagen lansert et spennende nytt initiativ som innebærer at turister kan betale for ulike attraksjoner i byen gjennom klimavennlige handlinger. CopenPay belønner handlinger som sykling, deltakelse i oppryddingsarbeid eller frivillig arbeid på urbane gårder, med tilgang til en rekke opplevelser i København. Dette inkluderer gratis guidede omvisninger på museer, gratis kajakkutleie og til og med gratis vegetarisk lunsj laget av lokale råvarer. 

Trevarefabrikken: Mats Alfsen fra Trevarefabrikken fortalte historien om hvordan kompisgjengen fra Bergen forelsket seg i Henningsvær under er ferie og skrapte sammen alle sparepengene sine for å kjøpe en nedlagt trevarefabrikk fra 40-tallet. Nå er den tidligere fabrikken gjort om til hotell, kulturhus og lokal møteplass – som bidrar til både tilflytting og bolyst.

Norwegian Adventures: For å øke eksporten i reiselivet, trenger vi flere godt betalende gjester. Jan Sortland fra Norwegian Adventures kjenner denne gruppen godt. I Bodø delte han sin innsikt om turister i luksussegmentet. Gruppen reisende som ønsker det ypperste av luksus, utgjør 8,4 millioner mennesker på verdensbasis, og flesteparten (62 prosent) er fra USA. De utgjør 0,3 prosent av verdens befolkning, men står for 36 prosent av den globale reiselivsomsetningen.

– De søker ekte og relevante opplevelser. Det skal være unikt, og de vil bli berørt sjelelig og åndelig. De hater turister, køer og store folkemengder, og reiser gjerne for å bo på et spesifikt hotell – hotellet er deres "reason to go", sa Sortland.

Har du spørsmål eller innspill? Spør gjerne:

En smilende kvinne med NHO REISELIVs logoen på jakka si. Foto.
En kvinne med briller og mørk dressjakke. Foto

Siste nytt

  1. NHO Reiseliv søker HMS-rådgiver

    Ønsker du å bidra til økt kunnskap om helse, miljø og sikkerhet og et trygt og godt arbeidsmiljø i norske reiselivsbedrifter?

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: