NHO Reiseliv er en av mange europeiske reiselivsorganisasjoner som slutter opp om kampanjen.
– Dagens reisende kan organisere og bestille overnatting på mange måter. De ulike distribusjons- og bookingkanalene har sine fordeler og ulemper for både forbrukere og tilbydere. Vårt budskap er at å booke direkte også har sine fordeler, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.
Realtidsinformasjon og spesialtilbud
På den ene siden er tanken å bevisstgjøre forbrukere rundt fordelene ved direktebooking, blant annet knyttet til direktekontakt med tjenesteleverandør, realtidsinformasjon om ledige rom og spesialtilbud. På den andre siden er målet å få hoteller, restauranter og andre reiselivsbedrifter til å reflektere over hvordan de kan tjene på direktebooking.
Kampanjen dreier seg ikke om å lansere en ny bookingplattform.
– Det overordnede målet med kampanjen er å fremme direktebooking som idé, sier NHO Reiseliv-sjefen.
Slik deltar du i kampanjen
Hoteller, restauranter og andre reiselivsbedrifter som ønsker å delta i kampanjen, kan laste ned en gratis logopå sitt språk fra HOTRECs nettsider. Via en nettbutikk på samme nettside er det også mulig å kjøpe klistremerker, dørhengere, notatblokker, flagg og annet reklamemateriell. Det er helt opp til reiselivsbedriftene selv om de vil delta i kampanjen.
Les mer om kampanjen på HOTRECs nettsider (engelsk)