Arrangement som World Cup Kvitfjell er viktig for å tiltrekke turister. Foto: World Cup Kvitfjell
For første gang arrangeres Snowballkonferansen på Kvitfjell som en del av Summit Kvitfjell og World Cup. At konferansen legges til et viktig arrangement som World Cup er ikke tilfeldig. Arrangement og reiselivet trenger hverandre, mener NHO Reiseliv.
– Det er veldig spennende at Snowballkonferansen for første gang er lagt til Kvitfjell og som en forlengelse av World Cup arrangementet. Arrangement innenfor kultur og idrett er svært viktige for å tiltrekke seg turister, og skape destinasjoner som er attraktive hele året, så det er spesielt viktig å knytte sammen arrangement og reiseliv, sier bransjeansvarlig for kultur, idrett, destinasjon og opplevelse i NHO Reiseliv, Dagny Øren.
– Et av årets temaer er hvordan vi kan skape helårs destinasjoner. Her er vi helt avhengig av å styrke samarbeidet mellom reiselivet og lokalsamfunn. Jeg gleder meg veldig til å høre blant annet hvordan Innovasjon Norge jobber med dette. De har en spennende nasjonal arrangementstrategi som vi alle kan ha nytte av, og det blir interessant å se hvilke løsninger vi kan komme frem til sammen, sier Øren.
Norsk natur gir muligheter
Friluftslivets gleder og muligheter for reiselivet vil også være et tema, når blant annet Alexander Read fra TV-serien "Mina og meg" og fjellklatrer og friluftsmann Aleksander Gamme skal snakke om friluftslivets gleder og muligheter og bærekraft, og Marcus Eldh skal snakke om hvordan man lager gode kommersielle opplevelsesprodukt.
– Norge har en helt unik og tilgjengelig natur, og veldig mange velger å feriere i Norge nettopp på grunn av naturen vår. Det er derfor veldig spennende for reiselivet å se på hvilke muligheter friluftslivet gir oss. Her er det også mange gode opplevelser å hente, sier Øren.
– Vi har kommet ett skritt videre fra å tenke bærekraft. Nå vil vi være med å bidra til å gjøre stedene vi besøker bedre og etterlate minst mulig fotavtrykk. Det blir veldig spennende å høre hvordan våre medlemmer som Skåbu fjellhotell og Æra med blant annet Juvet landskapshotell, Stokkøya strandhotell og Canvas Telemark jobber med dette, sier Øren.
Filmincentiv på programmet
I tillegg vil det bli fokus på hvordan reiselivet kan bruke filmindustrien til å markedsføre seg i inn- og utland.
– Filmen Troll har blitt sett over 150 millioner ganger på Netflix og er per nå den mest sette ikke-engelskspråklige filmen på strømmetjenesten. At dette har vært god markedsføring for Gudbrandsdalen og Lillehammer er det liten tvil om, og det blir nyttig å høre mer om hvordan vi fremover kan utnytte slike muligheter enda bedre, sier Øren.
Årets konferanse går over to dager, hvor næringslivskonferansen Russispranget holdes dag to.
Helt siden 1993 har verdens tøffeste alpinister skapt historiske idrettsøyeblikk i Kvitfjell med hele verden som tilskuere. Det skaper stolthet i bygda, og gjør at enda flere vil besøke regionen.
Reisemål med mening, bærekraftige reisemål og sosiale felleskap er fremtidens reiselivstrender. Derfor kommer reiselivet til å redde verden, mener fremtidsforsker.