Bli lærebedrift
Lærling Ergalem og restaurantsjef Isabella Tozzi. Foto: Oda Hveem/Fete Typer
Det finnes svært mange gode grunner for søke om å bli godkjent lærebedrift og tilby læreplasser. Her er fem av dem.
Lærling Ergalem og restaurantsjef Isabella Tozzi. Foto: Oda Hveem/Fete Typer
Det finnes svært mange gode grunner for søke om å bli godkjent lærebedrift og tilby læreplasser. Her er fem av dem.
1. Dere viser at bedriften tar samfunnsansvar
Lærebedriftene gir ungdommer og voksne mulighet til å fullføre en fagutdannelse, og ivaretar dermed en svært viktig samfunnsoppgave. Alle som arbeider i en lærebedrift, kan være stolt av det. For å gi lærebedriftene en mulighet til å synliggjøre at de tar samfunnsansvar, er det etablert en merkeordning for godkjente lærebedrifter som har minst en lærling i staben. Det er også innført tiltak for å få forbrukere til å velge lærebedrifter når de skal handle noe. Som godkjent lærebedrift med minst en løpende lærekontrakt får dere anledning til å bruke merket i markedsføringen av bedriften, og det blir lettere for forbrukere å finne frem til bedriften deres.
Når dere tilbyr læreplass til ungdommer, får dere «digitale innfødte» inn i bedriften. Den digitale kompetansen ungdommene besitter er i dag etterspurt i de aller fleste bedrifter. Mange voksne ansatte i lærebedrifter sier også at de setter pris på energien og entusiasmen som ungdommene bringer med seg.
Lærlinger har krav på oppfølging fra en faglig leder og en eller flere instruktører i læretiden. Å være faglig leder eller instruktør er en viktig oppgave. Ved å lære opp andre, utvikler man også sin egen kompetanse. Når dere tar inn lærlinger i bedriften, etablerer dere samtidig to nye roller – faglig ledere og instruktør. Rollene kan være attraktive for erfarne fagarbeidere som ønsker seg nye utfordringer og har lyst til å prøve seg på nye oppgaver. En slik mulighet kan virke motiverende.
Godkjente lærebedrifter bestemmer selv hvem de skal ta inn som lærling. Læretiden varer vanligvis i to år, og i løpet av disse to årene vil dere rekke å bli godt kjent med lærlingene dere har valgt ut. Samtidig er dere ikke forpliktet til å ansette lærlingen etter fullført læretid. Mange lærebedrifter velger imidlertid å tilby lærlingen jobb fordi de da kan rekruttere en medarbeider som kjenner virksomheten og har vist sin dyktighet gjennom læretiden.
Læretiden etter "hovedmodellen" er to år i bedrift, der det ene året defineres som et opplæringsår og det andre som et verdiskapingsår. I verdiskapingstiden skal lærlingen delta i virksomheten på lik linje med andre arbeidstakere og altså bidra til verdiskaping. I praksis betyr dette at lærlingen i starten av læretiden får mer opplæring og trening enn mot slutten. Verdiskapingsdelen trappes gradvis opp, og på slutten av læretiden deltar lærlingen betraktelig i produksjonen.
Lønnen til lærlinger varierer fra fag til fag. Utgangspunktet er at lærlingen som følger hovedmodellen skal tjene en årslønn til sammen i løpet av læretiden på to år. Lønnen er lavere i starten av læretiden enn på slutten, noe som er rimelig ettersom lærlingen vil bidra mer til bedriftens inntjening jo mer erfaring han eller hun får. For lønnssatser i Riksavtalen, se her.
Lærebedrifter mottar et tilskudd til å dekke kostnader til opplæring for hver lærling de tar inn. Størrelsen på lærlingtilskuddet fastsettes av Kunnskapsdepartementet, og endres vanligvis hvert år. Se oversikt over gjeldende satser.
Det er ikke vanskelig å bli lærebedrift, men godkjenningen forutsetter at din virksomhet har relevante arbeidsoppgaver for lærlingen. I tillegg kreves det også at bedriften har en faglig leder som ivaretar opplæringsansvaret. Ta kontakt med fagopplæringskontoret i ditt fylke eller opplæringskontoret for å komme i gang.
Fortell oss hva som er problemet. Oppgi gjerne e-post slik at vi kan kontakte deg tilbake: