Kolleger nyter julemåltidet sammen i festlig lag. Foto: Quality Hotel Tønsberg
Den ansatte er aldri en del av menyen. NHO Reiseliv oppfordrer arbeidsgivere til å ta ansvar for å forebygge seksuell trakassering under julebordene, og sikre at alle ansatte føler seg ivaretatt og respekterte.
– Nå som julebordsesongen er i full sving er det viktig med økt fokus på å forhindre og håndtere seksuell trakassering. Vi er på god vei, men det er fortsatt et arbeid å gjøre for å sikre trygge og positive arbeidsmiljøer. Implementering av tiltak som fremmer inkludering, ansvarlighet og gjensidig respekt både på arbeidsplassen og under sosiale arrangement, som julebord, er viktig. Man skal ta vare på de ansatte, og skape et miljø der alle føler seg trygge og respekterte, sier en tydelig administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.
Må ha gode rutiner på plass
Arbeidsgiver har en plikt til å hindre og forebygge trakassering på arbeidsplassen. Trakassering og seksuell trakassering er svært alvorlig og rammer den som berøres hardt. Det kan skape mistrivsel på jobben, føre til psykiske plager, sykefravær, og dårlig arbeidsmiljø generelt. I noen tilfeller bidrar trakassering til at den berørte velger å slutte i jobben.
– Det er viktig at alle som driver restauranter og serveringssteder husker på at vi må ha gode rutiner for hva vi gjør dersom trakassering oppstår. Det skal ha en klar konsekvens, det skal være lett å varsle og det er du som sjef som er ansvarlig for at dette er på plass og blir fulgt opp, sier Krohn Devold.
NHO Reiseliv, Arbeidstilsynet, Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO), Fellesforbundet, Parat, KS og Virke lanserte første gang felleskampanjen «Sammen setter vi strek for seksuell trakassering» i 2018.
Målet med kampanjen er å øke arbeidsgivers kunnskap om hva seksuell trakassering er, og øke bevisstheten om det ansvaret de faktisk har for at arbeidstakerne ikke utsettes for seksuell trakassering.
Arbeidstilsynet og LDO har utarbeidet en elektronisk veileder med seks viktige tiltak for å forebygge og håndtere seksuell trakassering på arbeidsplassen. NHO Reiseliv har sammen med Likestillings- og diskrimineringsombudet, tidligere holdt medlemskurs rundt i landet i forbindelse med Sette strek-kampanjen. Målet med kurset er å sette deltakerne i stand til å bidra til å redusere trakasseringsrisikoen på arbeidsplassen.
6 av 10 av NHO Reiselivs medlemsbedrifter sier de har etablerte rutiner for forebygging og håndtering av seksuell trakassering på arbeidsplassen. 65 prosent har gjennomført, eller planlegger denne julebordsesongen, å gi ansatte opplæring i hva de skal gjøre og hvilke rettigheter de har, dersom de blir utsatt for seksuell trakkasering fra gjester eller kolleger.
7 av 10 overnattingsbedrifter, 65 prosent av serveringsbedriftene og 3 av 4 utelivsbedrifter opplyser at de har gode rutiner på plass.
– Vi har hatt mye fokus på å forhindre og håndtere seksuell trakassering i bransjen og det er derfor gledelig å se at så mange som 6 av 10 har et fokus på dette. Nå må vi bare få med oss de resterende bedriftene. Vår næring har flere av risikofaktorene som er knyttet til seksuell trakassering og det er svært viktig for oss å sørge for at forekomsten av dette blir så liten som overhodet mulig, sier Krohn Devold.
Vi setter strek for seksuell trakassering
Råd, tips og samtaleverktøy for din bedrift
Gjennom å jobbe systematisk kan vi sammen sette strek for seksuell trakassering på arbeidsplassen.
Julebordet skal være en hyggelig opplevelse for alle, inkludert de som her på jobb. Her finner du råd til deg som er arbeidsgiver, slik at du kan sørge for at at julebordet blir trivelig for alle.