Smilefjesordningen
Smilefjesordningen startet i januar 2016. Etter nærmere 20 000 gjennomførte tilsyn viser resultatene en markert positiv utvikling for hver gjennomførte tilsynsrunde.
Smilefjesordningen startet i januar 2016. Etter nærmere 20 000 gjennomførte tilsyn viser resultatene en markert positiv utvikling for hver gjennomførte tilsynsrunde.
Mattilsynet gjennomfører jevnige smilefjestilsyn. Etter tilsynet går virksomheten et resultat i form av et smilefjes. Et smilefjes viser hvordan Mattilsynet vurderer viktige forhold som hygiene, rengjøring og vedlikehold på en kafé eller restaurant.
Følgende kontrolleres av inspektøren:
Tilsynsrapporten, Mattilsynets standardiserte rapport, skal gi forbrukerne informasjon der resultatet av tilsynet vises ved ett av tre smilefjes.
Hovedsakelig gjelder ordningen for restauranter og kafeer.
Det er fire hovedområder med til sammen 27 kravpunkt som kan være tema på et tilsyn. Veilederen nedenfor beskriver kravpunktene.
Virksomheten får tildelt smilefjesrapporten etter endt tilsyn. Dersom det gis pålegg om utbedring/forbedring kan dokumentasjon på utbedringen sendes elektronisk etter nærmere avtale med Mattilsynet. Du har rett på nytt tilsyn innen 10 virkedager.
Last ned Mattilsynets informasjonsbrosjyre om smilefjesordningen
I forbindelse med smilefjesordningen har Mattilsynet laget en informasjonsbrosjyre.
Last ned Mattilsynets veileder som omhandler kravpunktene
Tilsynet vil omfatte ett eller flere temaer innenfor:
Last ned engelsk veileder for smilefjestilsyn
Mattilsynet har i samarbeid med NHO Reiseliv laget en informasjonsfilm som viser hvordan et tilsyn kan foregå.
Besøk gjerne Mattilynets sider for mer informasjon om Smilefjesordningen.