Influensaepidemi – råd og tips
Finn råd og tips til hva bedriften kan gjøre under en pandemi, og dersom en gjest blir syk.
Finn råd og tips til hva bedriften kan gjøre under en pandemi, og dersom en gjest blir syk.
Hva skal bedriften gjøre under en pandemi og dersom en gjest blir syk? NHO Reiseliv har utarbeidet en liste med gode råd og tips til hvordan du som bedriftsleder bør håndtere syke gjester og fraværende ansatte. Se også artikkel om varsling/beredskap.
Influensaen smitter ved kontakt mellom mennesker. Smitteoverføring skjer ved hosting, nysing og nær kontakt med syke mennesker. Det er liten sjanse for å bli smittet ved å ta på et dørhåndtak og lignende.
For å forebygge bør bedriften legge til rette for - og instruere - ansatte om god håndhygiene.
Følg gjeldende anbefalinger fra helsemyndigheter for den enkelte pandemi.
Bedriftene må være forberedt på et stort sykefravær blant ansatte i perioden pandemien pågår. Det er således viktig å danne seg et bilde av hvor sårbar bedriften vil kunne bli dersom en slik situasjon skulle oppstå:
Dersom alle i resepsjonen blir syke. Vet andre på bedriften hvordan inn- og utsjekkingsrutinene fungerer dersom alle i resepsjonen blir syke? Hvordan opereres for eksempel betalingsterminalene?
Er det serveringssteder i nærheten, slik at gjestene kan henvises til disse dersom kjøkkenpersonalet ikke er på jobb?
Hvem håndterer bookingsituasjonen ved fravær av bookingmedarbeiderne?