Tolv trender som vil prege reiselivet fremover
Reisemål med mening, bærekraftige reisemål og sosiale felleskap er fremtidens reiselivstrender. Derfor kommer reiselivet til å redde verden, mener fremtidsforsker.
Reisemål med mening, bærekraftige reisemål og sosiale felleskap er fremtidens reiselivstrender. Derfor kommer reiselivet til å redde verden, mener fremtidsforsker.
Fremtidsforsker Anne Skare Nielsen i Universal Futurist mener det er mange nye trender som peker i retning av at reiselivet er løsningen. I sitt foredrag på NHO Reiselivs årskonferanse trakk futuristen frem tolv trender som vil prege verden fremover. Norsk reiseliv er allerede koblet mot en rekke av disse trendene.
– Derfor kommer reiselivet til å redde verden, annonserte hun fra scenen under NHO Reiselivs Årskonferanse 2022.
Anne Skare Nielsen er en anerkjent fremtidsforsker, foredragsholder og forfatter. Blant de tolv trendene som vil være viktig fremover, er at suksess vil regnes på en annerledes måte enn tidligere.
– Før målte vi suksess i "mer" og "høyere". I omsetning og penger. Vi målte etter hvor mange som kom, etter masse kunder og store hoteller. Men i fremtiden handler det om "bedre". Det handler om livskvalitet, om å være stolt av det man gjør. Det handler om å ha positiv påvirkning, og det å for eksempel ikke å ødelegge miljøet. Bærekraftige næringer som norsk reiseliv blir derfor svært viktig sier hun.
En annen trend hun peker på, er endringen fra “eskapisme-turisme” til idealisme-turisme. Tidligere reiste vi for å få en virkelighetsflukt, stresse ned og ha fri. Fremtidens turister vil i større grad ønske å tre inn i et meningsfylt univers, hvor de kan oppleve en livsstil som de drømmer om, men kanskje ikke har mulighet til å realisere hjemme, understreker trendforskeren
– Etter de gamle spillereglene, da vi var ute og snorklet, knakk vi av et stykke korall som vi puttet i lommen, fordi vi skulle ta den med hjem til hyllen på badet. Vi visste jo ikke bedre. Men nå endres spillereglene. Når du skal ut og snorkle i fremtiden, er det for å beskytte og mate korallene. Du blir utdannet til en Ocean Warrior som har i oppgave å sy fast små koraller på en line. Og når du drar hjem, får du med deg et armbånd og et abonnement hvor kan du følge med på hvordan det går med korallrevet ditt. Med denne type reise er du ikke bare turist. Du er også en aktivist, forklarer hun entusiastisk.
Skare Nielsen mener også at tankemåten vår har endret seg. Fra å kjempe om begrensede ressurser og vinne over hverandre, er vi nå på vei mot et tankesett der vi er bevisst på å løse problemer sammen, og drives av visjoner og skaperkraft rundt bærekraftige energikilder. Denne trenden kalles fra “tribal-modus” til “planetary-modus”.
– Dette er en teori som kommer fra NASA, og det er kanskje den største trenden vi har i tiden vi er i akkurat nå. I essens hander Tribal til Planetary om om "fra mer til bedre". Skal vi jobbe flere timer, eller skal vi jobbe bedre timer? Skal livet være langt, eller skal livet være godt? Skal en salamipølse være en kilometer lang, eller skal den smake bedre? Vi skal ikke ha noe mer ut av ressursene, vi skal ha noe bedre. Og denne trenden kan du se tydelig når folk reiser, understreker fremtidsforskeren.
Alle de tolv trendene kan du se lenger ned i saken.
Før var det økonomiske perspektiv som var måten man målte suksess på i næringslivet. Stjernevurderingen av et hotell var avhengig av hvorvidt det var TV på rommet og en telefon på do. Nå er det bærekraft og komfort som gjelder, ifølge fremtidsforsker Anne Skare Nielsen.
– Alle harde og konkrete mål blir nå trumfet av bærekraftighet. Vi går fra å være opptatt av statusgoder til livskvalitetsgoder. Dette ser vi igjen i andre trender som at det blir vanligere å gjenbruke, dele mer og eie mindre. Fremtidens luksus er hva som får oss til å føle oss vel, som å være en del av et lokalsamfunn, forteller Skare Nielsen.
Gjennom sin forskning har Skare Nielsen intervjuet folk innen reiseliv fra hele verden. Svarene er ofte sammenfallende:
– Det som går igjen er lokalt, lokalt, lokalt. Hvis de lokale har det bra, så har også jeg det bra. Jeg vil ikke være på et cruise-skip, hvor det tre etasjer under meg er folk fra Filippinene som ikke har sett familiene sine på tre år. Da smaker ikke maten min så godt. Det betyr at vi innen reiseliv, fokuserer på at de som er der har det bra. Jo bedre de lokale har det, desto mer tiltrekkende vil det være for fremtidens turister, sier Skare Nielsen.
En trend som Skare Nielsen sier vil gjelde for bedrifter innen alle bransjer, er at såkalte influencers vil bli mer sentrale i bedriften. Og at jobbtittelen Coprorate Influencer vil bli en ettertraktet ressurs, så vel som en karrierevei.
– Vi er vant til å tenke på “influencers” som jenter og gutter på Instagram som selger leppestift, er med på Paradise Hotel og er litt ustabile. Det er ikke de vi snakker om her. Vi snakker om en generasjon som blir eldre og kommer ut i arbeidslivet. De er vant med å lage podkaster, videoer og markedsføringsmateriale. De kan klippe. De kan redigere. De kan gå i back-end og kikke på data. Og det finnes masse av Corporate Influencers i reiselivsbransjen allerede. De vet bare ikke at det de heter, understreker Skare Nielsen og legger til:
– Det betyr at dere kan fortelle historier som kan deles med gjester og reisende over hele verden. Dere lage kurs om hvordan det er å være lokal i deres miljø og bedrift. Og folk vil synes det er kult å være en del av det og å lære hva de kan forvente når de kommer som turist eller reisende for å besøke dere, sier hun.
2022 er året hvor folket blir mer fokusert på lokal og kortreist mat, fine matopplevelser og ikke minst miljøvennlige løsninger.
Reiselivet skaper bedrifter, arbeidsplasser og opplevelser, vi bygger samfunn, bolyst og destinasjoner og vi begeistrer gjester, ansatte og innbyggere.