Harald Kippenes, Yourway: – Det innebærer et ansvar å ferdes i naturen

#205

Harald Kippenes, Yourway.

– Jeg ønsker å skape opplevelser som lar gjestene komme tettere på norsk natur, historie og kultur.

Yourway Adventures

Hva er viktig for deg som leder av en norsk reiselivsbedrift?

Vårt mål er å legge til rette for ekte, lærerike og jordnære naturopplevelser i Norge. Vi har så utrolig mye vakkert og by på og ønsker at våre gjester ikke bare skal bli guidet på en tur, men også få ny kunnskap om landet vårt, historien, naturen. Det er viktig for meg å sørge for at alle som er involvert i leveransen jobber mot det samme målet.

Er det noe du vil trekke frem som du har lykkes med som leder?

Jeg føler jeg har lykkes med å realisere en idè jeg fikk da jeg stod bak et hundespann på Grønland i tre måneder for noen år siden. Jeg ville skape opplevelser som lar gjestene komme tettere på stolt norsk historie og tradisjon. Det startet med at Yourway bygget en kopi av Framheim på Finse - Roald Amundsens hytte i Antarktis. Her kan du oppleve polarhistorien på ulike måter, eller lære hvordan du kan dra på egne eventyr. Prosjektet var ambisiøst og kompromissløst. Denne tilnærmingen er blitt vår «oppskrift» og har nok bidratt til at Yourway tiltrekker seg utrolig dyktige og dedikerte personer. Det er jeg stolt av!

Hvilke egenskaper vektlegger du når du skal ansette nye medarbeidere?

Engasjement og initiativ er de to egenskapene jeg synes er viktigst. Reiseliv er en bransje hvor det kan være tøft å komme i gang. Jobbhverdagen består ikke bare av å ta med folk på tur. Det kreves mye av alle ansatte både på kontoret og i felt. Og da er det avgjørende at alle er fremoverlent.

Hva er viktig for at din bedrift skal lykkes enda bedre?

For å lykkes er det viktig at  vi fortsetter å være tro mot vår visjon samtidig som vi klarer å effektivisere og strukturere prosesser og rutiner. Målet for om vi lykkes bedre er om våre gjester har en forbedret «kundereise».

Hva er det beste med å være medlem av NHO Reiseliv?

Det er en solid organisasjon som jobber for bransjens beste på et nivå hvor vi som enkeltaktør aldri kunne vært til stede på tilsvarende måte. For eksempel i forhold til politiske prosesser rundt regulatoriske spørsmål om forholdet mellom bruk og vern i naturen. Eller nye sertifiseringsordninger for guider i Norge. I tillegg er det mange nyttige fordeler som juridisk veiledning, kompetansedeling og tilrettelegging for aktørsamarbeid

Hva gjør din bedrift for å bidra til et bærekraftig reiseliv?

Dette er veldig utfordrende, og vi er opptatt temaet. Vi ferdes mye i naturen, og vi vet det innebærer et ansvar.

– Det er helt selvfølgelig for oss å etterlate et så lite «fotavtrykk» som overhodet mulig. Når vi reiser i Norge benytter vi oss mye av tog, og velger lokale økologiske råvarer hvis vi kan.Harald Kippenes

Samtidig som Grønlandskrysningen vår i «Nansens fotspor» etterlater seg et mindre CO2-avtrykk enn når man setter seg på flyet til New York, ønsker vi å bli så flinke som mulig på dette området.

Hva gjør dere for å være synlige i digitale kanaler, har du noen tips å dele?

Her har vi mye å lære, men vi deler mye på Facebook og Instagram. Noe er salgsorientert, annet er til inspirasjon, og andre ting er formidling av turer vi har vært, eller er på. Og så deler vi informasjon som samarbeidspartnere legger ut. Vi jobber også med å utvikle egne digitale verktøy for å forsterke opplevelsen for våre gjester.

Har du en morsom historie å fortelle fra et møte med en gjest?

Jeg hadde med en gruppe på en tinde-ranglingstur i Jotunheimen for noen år tilbake. En av deltakerne var relativt ukomfortabel med store høyder og noe av motivasjonen var nettopp og takle dette bedre. Han ble fylt av skrekk og angst mens vi beveget oss oppe på en skarp fjellrygg. Da måtte jeg rett og slett bli streng og veldig tydelig for at han skulle samle seg og klare og komme seg videre på turen. Jeg trodde jeg hadde gått langt over streken og vært brutalt streng med han. Men han var utrolig takknemlig for «hjelpen» han hadde fått og ble med på flere opplevelser etter dette.

Beskriv din beste #norgesferie (vi oppfordrer folk til å dele bilder på Instagram med #norgesferie)

Bruk #norgesferie på Instagram :-).

For ikke så lenge siden var jeg på en episk rundtur i Lofoten og Steigen sammen med en familie fra en annen kant av verden. Kulissene kunne ikke vært bedre med Nord-Norge på sitt aller beste. Det var blodrøde solnedganger, hvite strender, uforglemmelige møter og tilfeldigheter som skapte sjelden bra tur-magi. Den siste kvelden på turen, som også var den siste kvelden i august, lyste himmelen opp i et Nordlys inferno jeg aldri vil glemme. Det som likevel gjorde turen spesielt bra var menneskene som var med. Alle hadde personlige og sterke opplevelser på ulike måter og tidspunkt som brant seg fast og vil være noe de vil huske resten av livet. Både sammen og hver for seg.

 

Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: