Sommerprat med Trine Bjonum, HR-sjef Tusenfryd: – Vi rekrutterer cirka 350 tenåringer hver sesong

Trine Bjonum i Tusenfryd-uniform foran en karusell

Trine Bjonum, Tusenfryd.

– Det at vi ansetter yngre mennesker, bidrar til at mange kommer tilbake til oss sesongen etter. Det er få bedrifter som ansetter folk under 18 år.

Tusenfryd

Hva er forventingen til sommersesongen?

Vi åpner i starten av april, men høysesongen begynner ved skoleslutt. Forventningene mine er at alle våre medarbeidere gjør sitt beste og strekker seg for at gjestene skal ha det bra hos oss.

Hva er målene dine og hva brenner du for som HR-sjef i en norsk reiselivsbedrift?

På Tusenfryd er målet mitt som HR-sjef at tenåringer og unge voksne får utvikle sitt potensial, og at de vokser til å bli sterke og gode arbeidstakere, som bidrar til fine gjesteopplevelser. Det er viktig at de tar ansvar slik at gjestene får god service og at de kan nå våre økonomiske mål.

Hva er viktig for at dere skal lykkes med å rekruttere de riktige folkene?

Vi rekrutterer ca. 350 tenåringer hver vinter. Vi tar inn ca. 600 stk til intervju, også er det 350 som får jobb. Det viktigste for å lykkes med rekrutteringen, er trening av sesonglederne. Det er lederne som intervjuer og ansetter sine egne medarbeidere, så at lederne vet hva som skal til for å lykkes på sin avdeling, hvordan en TusenFryder er og at de har gode intervjuteknikker, er viktig.

– Det er i hovedsak de unge lederne våre som er i alderen 17 til 26 år som er nøkkelen til god rekruttering. I tillegg er det viktig at folk i nærområdet og de som har jobbet her tidligere snakker fint om det å jobbe på Tusenfryd.Trine Bjonum, HR-sjef på Tusenfryd. 

Har dere noen spesielle rutiner for opplæring, med tanke på at så mange har sin første jobb hos dere?

De yngste hos oss er 16 år, og de er vant med å gå på skole. Arbeidslivet er noe helt annet, og vi må huske på at de yngste ikke er ferdig utviklet, så det er ikke alltid de klarer å oppfatte all informasjon. Vi lykkes med å gi opplæring per avdeling, slik at man fort blir kjent med noen man kan være venn med. Opplæringen består av litt teori og en dag eller to praktisk arbeid. Første dagen vi åpner parken står man sammen med noen, slik at det alltid er to per skift.

Hvilke metoder bruker dere for å sikre at ansatte kommer tilbake til dere?

Det at vi ansetter unge mennesker i seg selv bidrar til at de kommer tilbake sesongen etter. Det er ikke så mange bedrifter som ansetter folk under 18 år. Ungdom som føler at de hører til hos oss, vil tilbake. Det er de unge sesonglederne som jobber for eksempel med spill, mat og drikke osv. som skaper det gode miljøene og belønner de ansatte slik at de føler mestring. I tillegg er det mange sosiale sammenkomster. Når du er en Tusenfryder som lykkes og liker måten å jobbe på, så kommer man tilbake. Man kan si at sosiale aktiviteter er vår metode for å trekke de ansatte tilbake. Vi arrangerer blant annet Parkiaden som er Tusenfryds OL. Her er det fire grener som hver avdeling konkurrerer i hver sommer. Etter sesongen har vi Tusenfrydballet på Plaza hvor det deles ut premier fra Parkiaden og andre konkurranser vi har hatt gjennom sesongen.

Har du en morsom historie å fortelle fra møtet med en gjest?

De beste dagene er når jeg jobber som parkansvarlig. De dagene må man stå nederst i rulletrappa på slutten av dagen og vinke farvel til alle som har vært i parken den dagen. Det er veldig gøy fordi man møter femåringer som kommer med knallblå munn på grunn av alt sukkerspinnet de har spist, og det er seksåringer som highfiver deg på vei ut fordi de har fått lov til å teste loopen, til treåringer som hyler fordi de ikke vil dra hjem. Det å se samlingen av barn og unge som koser seg og har hatt en fin dag, er den beste opplevelsen med gjestene for min del.

Beskriv din neste sommerferie i Norge?

Bruk #norgesferie på Instagram :-).

I barndommen reiste vi ikke til på chartertur til Hellas, så som barn reiste vi rundt i Norge. Det er de beste sommerferiene for min del. Bilferie på Vestlandet, hytteturer på Sørlandet, å bo i et fiskevær i Lofoten. Bilferiene hvor vi skulle se Norge er de som har skapt best minner for meg og som jeg aldri glemmer. Jeg er takknemlig for å ha fått oppleve naturen i Norge.

Beste med å være medlem i NHO Reiseliv?

Det er flerdelt, men vi setter pris på den juridiske kompetansen som dere tilbyr og at dere støtter oss i situasjoner hvor vi åpenbart trenger en juridisk rådgiver. I tillegg er det kunnskapen og kompetansen som NHO Reiseliv har og tilbyr oss som arbeidsgivere. Medlemskapet gir oss også mulighet til å bidra til fellesskapet. Direktøren vår sitter i styret til NHO Reiseliv i Oslo og Akershus, og det er en måte som vi kan bidra til å påvirke på.

Se også:

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: