Reiselivslederen: – I en verden som blir stadig mer digital, har jeg troen på dem som klarer å være menneskelige.

Ådne Skurdal Quality Hotell Strand

Ådne Skurdal, hotelldirektør ved Quality Hotell Strand, er nominert til «Reiselivets unge ledertalent».

Ådne Skurdal fra Quality Hotel Strand er en av de nominerte til «NHO Reiselivs Unge Ledertalent». Hans viktigste råd til unge lederspirer er å yte god service og vise omtanke i en stadig mer digitalisert verden.

Hvert år inviterer vi våre medlemsbedrifter til å nominere sin beste unge leder. «NHO Reiselivs unge ledertalent» er inspirerende, nytenkende og har utmerket seg det siste året. Ådne Skurdal, hotelldirektør ved Quality Hotel Strand på Gjøvik, er en av de nominerte. 

Gratulerer! Du er nominert til «NHO Reiselivs unge ledertalent». Hva synes du om det?

Dette var meget hyggelig og veldig gøy. Selv om ikke priser i seg selv er noen motivasjon for meg, er det hyggelig å bli anerkjent for hardt arbeid over flere år, og gode resultater.

Ådne Skurdal, Quality Hotel Strand

  • Alder: 34
  • Antall ansatte: 90 - 61 årsverk 
  • Utdanning: Bachelor i økonomi. Studerte Master i Hotel Administrasjon, men leverte ikke masteroppgaven. Utveksling til Cornell School of Hotel Administration. 
  • Første lederrolle: Første jobb med personalansvar var som bookingsjef da vi åpnet Comfort Hotel Runway i 2010. 
  • Hvor mange har du lederansvar for: 4 (Quality Hotel Strand) + 5 (Haut Nordic AS)
  • Aktuell fordi: Nominert til «Reiselivets unge ledertalent»
  • Quality Hotel Strand: nettside, FacebookInstagram 

Hva kjennetegner deg som leder?

Jeg håper og tror jeg er en tydelig leder. Jeg pleier å si at jeg har pekt ut en retning, også har jeg vært heldig å ha med meg mange flinke folk som har hatt troen på retningen. Sammen har vi arbeidet hardt og målrettet mot å bli lønnsomme, i tillegg til at vi har utviklet og forbedret det vi leverer til våre gjester.

Hva er ditt beste råd til andre unge som ønsker å bli leder i reiselivet? 

I en verden som blir stadig mer digital og robotisert, har jeg troen på dem som klarer å være menneskelige, og som klarer å yte god service, vise omtanke, vise at vi bryr oss om gjestene våre. Vær nysgjerrig, still spørsmål, lær så mye som mulig, vær allsidig og få erfaring fra ulike deler av virksomheten.

På hvilken måte er Quality Hotel Strand en viktig jobbskaper?

Vi hjelper mange videre ut i arbeidslivet gjennom praksisplasser og utplassering, og vi har 15 nasjonaliteter jobbende hos oss.
Ådne Skurdal, hotelldirektør ved Quality Hotel Strand

Vi har gått fra under 40 årsverk til over 60 i løpet av mine fem år som direktør. Det er jeg veldig stolt av. Vi har hatt anledning til å ansette flere folk, og ikke minst trygge jobbene til dem som har jobbet på hotellet i mange år. Vi har 60 prosent kvinneandel, og i ledergruppa er fem av åtte kvinner. Vi hjelper mange videre ut i arbeidslivet gjennom praksisplasser og utplassering, og vi har 15 nasjonaliteter jobbende hos oss.

Hva er den største utfordringen for din bedrift? 

2018 har startet veldig godt og vi er godt fornøyd med veksten vi har sett de siste årene. Den største utfordringen har vært å ansette kompetente folk, spesielt på kjøkken. Det er stor mangel på denne kompetansen, og de er avgjørende for at hotellet skal gå bra.

Har du en morsom historie å fortelle fra møtet med en gjest? 

Jeg sjekket inn enn amerikansk gjest, og vi begynte å snakke om hvor han var fra. Det viste seg at han bodde i nabobyen til den jeg studerte i. Det ble en lang samtale, og etter jobb spiste vi middag og delte en bedre flaske vin. Verden er liten! 

 

Avmeldingen er mottatt!

Din e-post: