Annenhver nordmann planlegger å reise bort i påsken. Av disse skal 8 av 10 feriere i Norge, viser en undersøkelse NHO Reiseliv har fått gjennomført.
Hva kan jeg forvente meg hvis jeg legger påskeferien til Loen og Pluscamp Sande Camping, daglig leder Turid Sande Beinnes?
– PlusCamp Sande Camping ligger ikke midt i skiløypa, men det er likevel mange gode grunner til å besøke oss i påskeferien. Vi har fine hytter og leiligheter til leie, alle med flott utsikt til dalen, vannet og fjellene. Campingplassen er også åpen for gjester med bobil, og en del av fastliggerne tar også i bruk vognene sine til påske. På sanitæranlegget vil vi ha ferdig ny kjøkkenavdeling med sitteplasser og TV, nytt vaskerom, handikaprom og barne- og familierom. Det er også åpen kafé og kiosk på plassen. Av aktiviteter i nærområdet er Loen Skylift et «must». Ta gondolbanen opp på fjellet Hoven. Om du har med ski, kan du ta en liten skitur i oppkjørte løyper, eller du kan ake på kjelke ned «Norges lengste akebakke». Ellers er det både alpinanlegg og langrennsløyper i Stryn. Topptur på ski til Skåla er også fristende for de sprekeste. Det er kun fem minutters kjøring til bygdas hotell om du har behov for uteliv og restaurant. Så hos oss kan du enten slappe av, nyte naturen og late påskedager, eller ha en aktiv påskeferie på ski. Snømangel er det ikke i år. Mulighetene er mange i Nordfjord. Her har vi alt i en fjord.
Turid Sande Beinnes
- 55 år
- Daglig leder og eier av PlusCamp Sande Camping sammen med ektemannen Magne Beinnes
Hvor kommer påskegjestene fra?
– De fleste gjestene er fra nærområdet, det vil si Sunnmøre og sørover mot Bergen. Men det er også noen utlendinger på gjennomreise.
Hva er den største utfordringen for din bedrift?
– Vi som eiere er ansvarlige for å følge opp alle pålegg, holde oss oppdatert, og dokumentere absolutt alt. Byråkrati og planprosesser og søknadsprosesser er en stor utfordring. Det er ressurskrevende og dyrt når man er så liten og all denne jobben må gjøres av eier og daglig leder. Vi er tross alt ansvarlige for at den daglige driften fungerer, og for at alt det praktiske arbeidet blir gjort også. Det er det kunden legger merke til. Og som sesongbedrift har vi ansatte kun fra påske til oktober, så en forenklingsprosess på mange områder ville vært et stort pluss. Vi har heldigvis mange gode arbeidsverktøy i NHO og NHO Reiselivs systemer som langt på vei hjelper oss, men likevel er det totalt sett arbeidskrevende for småbedrifter å være oppdatert til enhver tid.
Hvordan vil du oppsummere 2018 så langt?
– Vi har normalt liten trafikk på vinteren, men vi har hatt litt hytteutleie til tilfeldige gjester og litt på langtidsutleie. Det meste av tilfeldig utleie på denne tiden av året skjer via Booking.com - på godt og vondt. 2018 så langt er vel omtrent som i fjor, kanskje litt mer tilfeldig trafikk.
Hvordan ser resten av året ut?
– Resten av året ser veldig bra ut. Forhåndsbestillingene så langt overgår fjoråret. Vi har mange bestillinger for mai og juni, og det er en viktig tid å fylle opp hyttene på. Store deler av juli og august er fullbooket.