NHO Reiselivs årlige sommergallup viser at 6 av 10 nordmenn skal feriere i eget land denne sommeren. Dette er en liten oppgang fra fjoråret. For første gang viser undersøkelsen at nordmenn ville valgt norgesferie fremfor utlandet - hvis de kunne velge helt fritt. Vi tar tempen på sommeren og har tatt en liten prat med Jan Fasting fra Canvas Hotel om forventningene til sommeren og nyåpnede Canvas Hotel Hove.
Fortell litt om deg selv og Canvas Hotel.
– Jeg er 55 år, er gift og har to barn. Jeg har alltid levd et liv utendørs, og har 35 års erfaring som friluftsguide. I 12 år hadde jeg ansvar for sikkerheten og ruteopplegget for 71°Nord. Det var på en av disse turene jeg møtte medeier Per Kveim og slik startet eventyret om Canvas Hotel.
– Canvas Hotel er et opplevelseshotell utenom det vanlige. Canvas Hotel i Telemark åpnet i 2010. Her kan du oppleve glamping i luksuriøse yurt-telt, fantastisk natur, terrengsykling, god mat og uforglemmelig leirliv. Nå har vi også åpnet Canvas Hove på Tromøya i Arendal. Dette er et sted for hele familien med en unik beliggenhet med hav på alle kanter, som gjør det til et fantastisk utgangspunkt for varierte aktiviteter. Vi har overnattingstilbud i alle prisklasser, fra eget telt, til luksus-yurter med oppredde senger og glamping-telt som henger fra trærne.
Hva kjennetegner deg som leder?
– Jeg er ganske uforutsigbar og impulsiv. Det kan kanskje være litt slitsomt for mine ansatte. Jeg har mye tillit til folk, og gir de ansatte arbeidsoppgaver som de i utgangspunktet ikke behersker. Dette gjør jeg slik at de kan utfordre seg selv, forbedre seg og vokse.
Hva er ditt beste råd til ungdom som ønsker å jobbe i reiselivsbransjen og skape lønnsom drift?
– Du må eie sengene. Det er bare sengene som går i garantert pluss.
Hvordan er forventningene til sommeren 2019 på Canvas?
– Sommeren 2019 blir veldig spennende, spesielt da vi har åpnet et helt nytt hotell. Vi ønsker å ta med oss så mye som mulig av innholdet fra Canvas Hotel Telemark til Canvas Hotel Hove. Utfordringen og forventningene til sommeren i år er å få til et samspill mellom de to stedene.
Hva gjestene får oppleve her?
– Forhåpentligvis en følelse av å være til stedet, i nuet, i et samspill mellom kropp og sinn. Hos oss vil du oppleve ekte, sterke og dyptgående opplevelser som sitter over tid.
– Canvas Hotel Hove er betraktelig større enn hotellet i Telemark. Hvis Canvas Telemark kan sammenlignes med en leirplass hvor alle får plass rundt ett bål, så ser jeg for meg at Canvas Hove blir mer som en landsby. En slags variant av Ekstremsportveko, hvor det foregår flere ulike aktiviteter samtidig. Ikke nødvendigvis bare adrenalinaktiviteter. Noen dykker, andre er ute og seiler, mens andre plukker krabber sammen med treåringene i fjæra. Poenget er at alle gjør noe. De kommer dit for å gjøre noe.
Hos oss vil du oppleve ekte, sterke og dyptgående opplevelser som sitter over tid.
Jan Fasting, Canvas Hotel
På hvilken måte er Canvas en viktig jobbskaper, og hvilke ringvirkninger gir Canvas for regionen?
– Canvas Hotel har gjort Nissedal kjent langt utover landets grenser og har enorme ringvirkninger for bygda. Nissedal er blitt beskrevet som et sted det er verdt å dra til i Europa i engelske 'Financial Times' og Australske 'Get Lost'. Dette fører til at nissedøler er stolte av bygda de kommer fra i møte med folk som har lest disse artiklene.
– I samarbeid med Nissedal Stisykling har vi bygd ut 111 km med syklingssti. Dette bidrar til næring for folk som selger hyttetomter eller leier ut ferdige hytter. Canvas Hotel tilfører mye mer til Nissedal enn det vi tar.
Hva er den største utfordringen for din bedrift?
– Den største utfordringen for vår bedrift er lønnsomhet. Vi har én ansatt per fire gjester.
– Det er mye fysisk arbeid. Canvas Telemark ligger på en liten øy midt i en innsjø. Det er derfor ekstremt tungt logistisk å drive stedet, da alle ting som kommer dit blir flyttet seks ganger. Fra leverandør til pickup, fra pickup til båt, fra båt til brygge, og så videre. Det samme gjelder for retur av søppel, skittentøy og tomgods. For ikke å snakke om bagasjen til gjesten. Vi er vel et av de få hotellene i Norge som har en ekte pikkolo.
Overnatting- og opplevelsesbedrifter har i dag en lavmoms på 12%. Mange er bekymret for at denne vil øke ytterligere. Hva vil et momshopp kunne bety for dere?
– Det vil mest sannsynlig bety at vi må heve prisen. Vi driver helt marginalt, og det er så vidt vi er over den rød grensa. Slik har det vært i snart ni år, og det kan vi ikke fortsette med over tid. Jeg syns det er underlig politikk at man nok engang skal redusere lønnsomheten i en bransje som sysselsetter så mange.